دکتر یزدان نیاز
دکتر یزدان نیاز

دکتر یزدان نیاز

آلودگی هوا با تشکیل اسپرم غیر طبیعی باعث ناباروری مردان می شود

آلودگی هوا مردان را نابارور می‌کند

پیامدهای زیانبار آلودگی هوا برای سلامتی انسان‌ها ابعاد گسترده‌‌ای دارد. نتیجه تحقیق گروهی از پزشکان چینی درباره اسپرم مردانی که هوای آلوده شهری را تنفس کرده‌اند حاکی از "بدشکل" شدن اسپرم‌ها و کاهش قدرت باروری آنهاست.

آلودگی هوای شهرهای بزرگ، به ویژه کلان شهرهای آسیایی، مدتهاست گریبانگیر ساکنان این شهرها شده است. آلودگی هوا در این شهرها هر سال با کاهش دما، سکون توده‌های هوا و روشن شدن تجهیزات گرمایشی خانه‌ها نسبت به وضعیت هشدار می‌رسد. ‎

ساکنان ابرشهرهای مختلف چین نیز مانند تهرانی‌ها با این معضل بزرگ دست‌وپنجه نرم می‌کنند. هفته جاری انتشار خبر ابتلای یک دختر هشت‌ساله چینی به
سرطان ریه به دلیل تنفس هوای آلوده بازتاب گسترده‌ای در افکار عمومی این کشور داشت.

به گزارش خبرگزاری رسمی شینگهوا، پزشک این دختر هشت ساله آلودگی هوای محل سکونت او در ایالت جیانگ‌سو را دلیل ابتلای او به سرطان ریه عنوان کرده است.

همزمان با انتشار این خبر، نتیجه تحقیق گروهی از پزشکان چینی نیز از ناباروری مردان به دلیل تنفس هوای آلوده خبر می‌دهد. نتیجه این تحقیق که به تازگی منتشر شده است حاکی از "بدشکل" شدن اسپرم‌ها و کاهش توانایی باروری آنهاست.

اسپرم‌های تغییر شکل یافته توانایی حرکت خود را از دست می‌دهند اسپرم‌های تغییر شکل یافته توانایی حرکت خود را از دست می‌دهند

کاهش توانایی حرکت اسپرم‌های "بدشکل"

تیم پزشکی دکتر "لی زنگ" و همکاران او از بیمارستان "رنجی" در شهر شانگهای، متوجه تغییر شکل اسپرم مردان به دلیل تنفس هوای آلوده شدند.

این تیم پزشکی به بررسی نمونه‌های اسپرمی پرداختند که در مدت ده سال در بزرگترین بانک اسپرم شهر میلیونی شانگهای جمع‌آوری شده بودند.

نتیجه پژوهش آنان نشان می‌دهد که اسپرم‌ها در ده سال گذشته و با افزایش آلودگی هوا در این شهر، رفته رفته "بلندتر" و "بدشکل تر" شده‌اند. این تغییر فرم موجب کاهش توانایی شنای آنها در مایع اسپرم و در نتیجه کاهش باروری اسپرم‌ها شده است.

نکته قابل توجه اینجاست که دو سوم اسپرم‌های بررسی شده فاقد استانداردهای تعریف شده سازمان بهداشت جهانی بودند. دکتر لی، مدیر این تیم پژوهشی، هشدار می‌د‌هد که "باروری مردان قربانی آلودگی هوا می‌شود".

افزایش نقص عضو جنین و تولد نوزادان زودرس

نتیجه تحقیق در مورد کاهش باروری مردان با تنفس هوای آلوده در حالی منتشر می‌شود که گروه دیگری از پژوهشگران چینی در مورد تاثیر زیانبار آلودگی هوا بر شکل‌گیری جنین و تولد نوزادان زودرس هشدار داده بودند.

افزایش ریزگردها که موجب نشستن دودمه در سطح شهر می‌شود نقص جنین را افزایش می‌دهد افزایش ریزگردها که موجب نشستن دودمه در سطح شهر می‌شود نقص جنین را افزایش می‌دهد

جمعه گذشته (۸نوامبر/ ۱۷ آبان) ‌آکادمی جامعه‌شناسی چین هشدار داده بود که ریزگردهای معلق در هوا منجر به افزایش نقص عضو جنین ‌و تولد نوزادان زودرس می‌شود.

با این حال هرچند که آلودگی هوا به یکی از مهمترین موضوعات مورد بحث محافل عمومی در چین تبدیل شده اما ساکنان شهرهای آلوده برای دست‌و پنجه نرم کردن با این معضل بزرگ چاره‌‌ای پیش رو نمی‌بینند.

سال به سال آلودگی هوا در سطح کلان‌شهرها شدت گرفته است. از جمله شهر پکن را برخی روزها دودمه غلیظی فرا می‌گیرد که دامنه دید را گاه به حداکثر سه متر کاهش می‌دهد.

مقامات مسئول پکن اعلام کردند که در نظر دارند با صرف هزینه‌ا‌ی بالغ بر ۳۶ میلیارد یورو غلظت ریزگردهای این شهر را تا سال ۲۰۱۷ میلادی، یعنی سه سال دیگر، به یک چهارم کاهش دهند.‎ این درحالی است که غلظت ریزگردهای معلق در هوای پکن در سال جاری نسبت به سال گذشته یک چهارم افزایش یافته است.