دکتر یزدان نیاز
دکتر یزدان نیاز

دکتر یزدان نیاز

سازمان ملل:اسرائیل قطب اصلی قاچاق کوکائین جهان است Israel: Major International Cocaine Trafficking Hub

قاچاق مواد مخدر

  

در گزارش راهبرد کنترل بین المللی قاچاق مواد مخدر سال 2012 وزارت امور خارجه امریکا آمده است : تجارت غیرقانونی مواد مخدر اسرائیل از لحاظ منطقه ای بیشتر بر نقش ترانزیتی آن تا نقشش به عنوان بازاری مهم برای تجارت مواد متمرکز شده است.

بازار تجارت مواد مخدر اسرائیل همچنان با تقاضای بالا در همه اقشار و برای انواع مختلف مواد مخدر از جمله حشیش ، کوکائین ، هروئین و ال اس دی مواجه است.

قاچاق مواد مخدر و پول شویی رابطه بسیار نزدیک و تنگاتنگی با یکدیگر دارند. روزنامه اسرائیلی هاآرتص یازدهم ژوئیه گذشته گزارشی را با این عنوان منتشر کرد " امریکا: اسرائیل نقش مهمی را در شبکه بین المللی پول شویی و مواد مخدر ایفا می کند ".

وزارت امور خارجه امریکا نیز در بیانیه ای به این موضوع پرداخت و اعلام کرد اسحاق پرز گوبرک راوینوویتس و پسرش که تابعیت دوگانه کلمبیا و اسرائیل را دارند ، یک شبکه بزرگ پول شویی را در بوگوتا کلمبیا اداره می کنند که در پول شویی درآمدهای حاصل از قاچاق مواد مخدرِ تشکیلات مافیایی بزرگ از جمله گروه های قاچاق مواد در کلمبیا دست دارند.

روزنامه هاآرتص 19 اکتبر نیز در مقاله ای نوشت اسرائیل به قطب اصلی تجارت بین المللی کوکائین تبدیل می شود. 

هیئت بین المللی مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل متحد (INCB) نیز در گزارش سال 2012 خود ، برزیل و اسرائیل را جزء بزرگترین تولید کنندگان ، صادر کنندگان ، وارد کنندگان و مصرف کنندگان مواد مخدر نامید.

از سوی دیگر سازمان مبارزه با مواد مخدر اسرائیل (ADA) نیز اعلام کرد قاچاق کوکائین اسرائیل در سطح قابل توجهی قرار دارد و مصرف کوکائین در اسرائیل از سال 2005 تا 2009 دو برابر شده است.

سازمان ملل متحد در گزارش خود اعلام کرد قاچاق کوکائین و مصرف آن در کشورهای در حال توسعه آسیایی نیز رو به افزایش است.

63 کیلوگرم کوکائین در سال 2009 در اسرائیل کشف و توقیف شد و در سال 2010 این آمار به کشف 71 کیلوگرم رسید. اما در سال 2011 بیش از 264 کیلوگرم کوکائین در اسرائیل کشف و ضبط شد. مقامات اسرائیلی به خوبی می دانند این آمار در مقایسه با مقدار واقعی که قاچاق و مصرف می شود واقعا ناچیز است و کوکائین ، حشیش و دیگر انواع مواد مخدر به آسانی در دسترس قرار دارد.

مقامات مبارزه با مواد مخدر اسرائیل می گویند کوکائین مخدری برای توانگران نامیده می شود. 

بسیاری از نهادهای بین المللی مبارزه با مواد مخدر می گویند پرو به صادر کننده اصلی کوکائین جهان در سال 2011 تبدیل شده و در سال 2012 این کشور حدود 538 تن کوکائین را قاچاق کرده است.

کلمبیا در این میان در جایگاه دوم قرار دارد و در سال 2012 تقریبا 345 تن کوکائین را صادر کرده است. بولیوی با صادرات 265 تن کوکائین در جایگاه سوم قرار دارد.

درآمدهای حاصل از این تجارت غیرقانونی نیز بسیار هنگفت است و چنین پولی زمینه را برای جرایم سازمان یافته فراهم می کند. 

پلیس اسرائیل اعلام کرده است تشکیلات اسرائیلی زیادی با شبکه های بزرگ قاچاق مواد مخدر جهان همکاری دارند.

پلیس اسرائیل اعلام کرده است افرادی در اسرائیل هستند که می توانند به راحتی مقادیر قابل توجهی مواد مخدر را در سراسر جهان جا به جا کنند. این افراد حتی از اعتبار بالایی نیز برخوردارند.

تجارت کوکائین بسیار سودآور است. در امریکای جنوبی هر کیلو کوکائین بین سه تا پنج هزار دلار خرید و فروش می شود. گفته می شود پول شویی جهانی سالیانه به حدود یک و نیم تریلیون دلار نیز می رسد که بیشتر چنین فعالیت غیرقانونی با قاچاق مواد مخدر مرتبط است.  
منبع مطبوعات ایران