دکتر یزدان نیاز
دکتر یزدان نیاز

دکتر یزدان نیاز

پرونده های روانشناختی در مراکز ترک اعتیاد سوری تنظیم می شود

پرونده های روانشناختی در مراکز ترک اعتیاد سوری تنظیم می شود
مشهد - خبرگزار مهر: محقق و کارشناس ارشد روانشناسی بالینی با تاکید بر لزوم افزایش مداخله روانشناختی در کلینیک های ترک اعتیاد تصریح کرد: با اینکه یکسری بازرسی ها از کلینیک ها انجام می شود اما بسیاری از پرونده ها در این مراکز به صورت سوری تنظیم می شود.

به گزارش خبرنگار، رضا قطب صبح چهارشنبه در دومین نشست علمی پژوهشی با محوریت مبارزه با مواد مخدر که با موضوع " مطالعه اثر بخشی مدل ماتریکسی در درمان سوء مصرف مواد مخدر" و توسط واحد تحقیقات و برنامه ریزی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی در فرهنگ سرای ترافیک مشهد برگزار شد اظهار کرد: در حال حاضر با افزایش مصرف شیشه مواجه هستیم.

وی گفت: در درمان ماتریکس به همه جوانب درمان معتادان از جمله درمان شیشه توجه شده و مراجعانی که در طرح مداخله ماتریکس قرار می گیرند نسبت به کسانی که در این طرح شرکت نمی کنند پیشرفت های بهتری داشته اند.

این کارشناس روانشناسی با اشاره به کم رنگ شدن در مان معتادان در کلینیک های ترک اعتیاد تصریح کرد: اغلب کلینیک ها از روانشناسان کم تجربه استفاده می کنند و کارها بیشتر بر محور درمان با متادون صورت می پذیرد.

وی افزود: حمایت ها از معتادان از نظر زمانی باید افزایش پیدا کند و در صورتی که این حمایت ها تا یکسال پس از پاک بودن فرد رها شده از اعتیاد ادامه یابد شانس برگشت وی به حداقل خواهد رسید.

قطب ضمن تاکید بر لزوم افزایش مداخلات روانشناختی در کلینیک های ترک اعتیاد تصریح کرد: با اینکه یکسری بازرسی ها از کلینیک های ترک اعتیاد انجام می شود اما بسیاری از پرونده های روانشناختی در کلینیک های ترک اعتیاد به صورت سوری تنظیم می شود.

وی اظهار کرد: یکی از مشکلات دیگر ما در کلینیک های ترک اعتیاد این است که در صورتی که بر روی کارهای روانشناختی تاکید داشته باشیم مراجعه کنندگان به جایی دیگر مراجعه خواهند کرد.

این کارشناس ارشد روانشناسی بالینی با بیان اینکه متادون در خیلی از جاها در درمان به ما کمک کرده است اذعان کرد: متادون باعث کاهش هزینه ها دردرمان اعتیاد شده اما متاسفانه تاکید بیش از حد به مصرف متادون و دور شدن از درمان های روانشناختی به عنوان درمان مکمل باعث شده تا برخی از کلینیک های ما فقط تبدیل به مکانی برای پخش متادون شوند.

وی تصریح کرد: گاهی اوقات حتی برخی از افرادی که به منظور ترک اعتیاد به کلینیک های ترک اعتیاد مراجعه می کنند به متادون اعتیاد پیدا می کنند و این به دلیل کار نشدن بر روی مسائل ذهنی و معنوی آنان است.