دکتر یزدان نیاز
دکتر یزدان نیاز

دکتر یزدان نیاز

سندرم تورچ TORCH Syndrome چیست

سندرم تورچ TORCH Syndrome     چیست

سقط یکی از شایعترین عوارض حاملگی است و به مواردی اطلاق می گردد که تا قبل از هفته 20 حاملگی به دلایل مختلف مادری و جنینی، حاملگی خاتمه می یابد. اگر این مساله 3 بار متوالی در یک بیمار اتفاق افتد، تحت عنوان سقط مکرر نامیده میشود. یکی از علل سقط عفونتها می باشد

زنان باردار به علت ابتلا به عفونت های ویروسی و یا میکروبی و انگلی ممکن است باعث ابتلای جنین خود به عفونت شده و این امر می تواند منجر به سقط جنین یا عقب افتادگی و ناهنجاری های مختلف در جنین بشود

سندرم TORCH یکی از مهمترین عفونت های دوران حاملگی است که می تواند منجر به سقط خودبه خودی  ,و یا نقص خلفتی جنین بشود 

 سندرم تورچ مخفف TORCH Syndrome   چیست

T توکسوپلاسموز

O دیگر عفونت ها مثل بیماری های پارویروس ها سفیلیس ،  و اچ ای وی

R- سرخجه

C ابله مرغان

H- هرپس سمپلکس

T توکسوپلاسموز Toxoplasmosis during pregnancy

توکسوپلاسموز عبارت‌ است‌ از یک‌ عفونت‌ تک‌یاخته‌ای‌ که‌ در انسان‌ها و بسیاری‌ از گونه‌های‌ پستانداران‌ و پرندگان‌ ایجاد می‌شود. چند نوع‌ در انسان‌ها رخ‌ می‌دهد: توکسوپلاسموز مادرزادی‌ (از مادر دچار عفونت‌ به‌ کودک‌ متولد نشده‌اش‌ منتقل‌ می‌گردد)؛ توکسوپلاسموز چشمی‌ (رتینوکوروئیدیت‌ نیز خوانده‌ می‌شود که‌ معمولاً حاصل‌ توکسوپلاسموز مادرزادی‌ است‌ ولی‌ علایم‌ ممکن‌ است‌ در 40-20 سالگی‌ ایجاد شوند)؛ توکسوپلاسموز حاد در فرد سالم‌؛ توکسوپلاسموز حاد در فرد دچار نقص‌ ایمنی‌ (افراد مبتلا به‌ ایدز یا سرطان‌ یا افرادی‌ که‌ داروهای‌ سرکوبگر ایمنی‌ مصرف‌ می‌کنند).

ابتلای مادر به توکسوپلاسموز ممکن است باعث ایجاد ضایعاتی در جنین مثل هیدروسفالی بشود

در بعضی از کشورها مثل فرانسه و بلژیک طرح غربالگری زنان حامله برای توکسوپلاسموز انجام می شود

تورچ به معنی مشعل است

رحمان پرتوزاده متخصص بهداشت مادر و کودک گفت: مجموعه آزمایش هایی که تحت عنوان تورچ وجود دارند برای غربال گری ۴ نوع بیماری عفونی انجام می شوند، این بیماری ها در مادران هنگام بارداری می توانند نوزاد را هنگام تولد آلوده کنند. تست هایی که در این مجموعه انجام می شود، عبارت است از: روبلا، توکسوپلاسما، سیتومگالوویروس و هریس سیمپلکس ویروس.
وی با بیان اینکه اگر جنینی در اوایل بارداری به این بیماری مبتلا شود، به شدت تحت تاثیر خطرات بیماری قرار دارد گفت: سندرم تورچ به مجموعه ای از نارسایی ها و اختلالات مادرزادی اطلاق می شود که می تواند سبب بروز عقب ماندگی های مختلف در نوزاد و کودک شود.
پرتوزاده با اشاره به اینکه عوارض ناشی از سندروم تورچ قابل توجه است، تاکید کرد: بسیاری از موارد عفونت های عامل این نارسایی منجر به سقط جنین و پایان حاملگی شده و در غیر این صورت نوزاد به دنیا آمده دارای علایم عقب ماندگی اعم از ذهنی، رشدی و ادراکی خواهد بود.
این متخصص بهداشت مادر و کودک با بیان اینکه جلوگیری از تولد کودکان مبتلا به سندرم تورچ ضروری است، تصریح کرد: با توجه به عوارض خطرناک و غیرقابل برگشت و هزینه های زیاد ناشی از سندرم تورچ کنترل این نارسایی و بررسی های دقیق قبل از بارداری برای پیشگیری از تولد کودکان عقب مانده ذهنی ضروری است.
وی اظهار داشت: با توجه به اهمیت سندوم تورچ و عوارض خطرناک آن خوشبختانه در سال های اخیر کلیه زنان قبل از بارداری از نظر ایمنی یا تماس داشتن با عوامل عفونی مرتبط با نارسایی های عامل عقب ماندگی، مورد بررسی قرار می گیرند.
پرتوزاده یادآور شد: البته ممکن است در مواردی سهل انگاری در بررسی های دقیق و معاینات لازم در زمینه کنترل نارسایی هایی همچون سندرم تورچ صورت گیرد که این نقص ها باید از طرف خانواده ها و مسئولان بهداشتی رفع شود./