دکتر یزدان نیاز
دکتر یزدان نیاز

دکتر یزدان نیاز

ایا به راستی امروز کسی هست که ما را در جنگ با جهل حاکم بر اطلاع رسانی درباره مواد مخدر یاری کند هَل مِن ناصر یَنصُرنی

تنها ترین سردار مبارز با مواد مخدر روانگردان در مقابل خیل لشکر جهل شکست می خورد
از قدیم گفته اند قطره قطره جمع شود انگهی دریا شود
این مثال حال روز ما است 
مدت ها است که  اطلاع رسانی درباره مواد مخدر روانگردان در این کشور متولی ندارد  هر کسی فقط به بهانه داشتن مدرک یا امتیاز مسئول بودن در یک ارگان یا ستاد برای خود هر چه می خواهد چه  درست یا  غلط می گوید که همیشه اشتباه و غلط است تا درست ؟


  روزی مثل امروز  می رسد که این  جهل حاکم بر اطلاع رسانی درباره مواد مخدر  ان چنان قوی و نیرومند   و تبدیل به تابوی غیر قبل شکست شده اند 
  که هیچ کس به تنهایی قادر به شکست این تابو ها  نیست
نمی دانم از دشمن بنالم یا از دوست ؟
خود روانشناسان همکار می گویند تغییر نام مواد مخدر ترفندی برای رواج مواد مخدر است  اما  خودشان هم مواد مخدر  را تغییر نام می دهند
 خودشان هم اثرات مواد مخدر را جابجا   درهم بر هم می کنند  
به راستی جبهه دوست دشمن در این جنگ پنهان کجا است وما در کجای این میدان هستیم ؟
انچه می دانم ما از هر دو طرف  مورد نکوهش و ازار قرار گرفته ایم و سنگ ها ی این نبرد پنهان فقط نصیب سر ما شده است
ای کسانی که مدعی داشتن بهترین ازمایشگاها و تخصص هستید بر سر مخدر گل چه امد
ای کسانی که  فقط می گوید گل هروئین است چرا این نکته را ذکر نمی کنید که دو ماده مخدر یکی با نام مخدر گل با فرمول دزمورفین  و دیگری مخدر گل  که فرمی از ماری جوانا ژنتیکی است در بازار ایران  است و هر گلی گل نیست ؟
ای کسانی که مدعی وجود قارچ توهم زا به شکل کاغذ  و قرص در جامعه هستید ایا شما خودتان می دانید به راستی در حال انجام چه کاری هستید ؟
ای کسانی که مدعی هستید قاچاقچیان مواد مخدر زرنگتر از مردم هستند و با نام های جدید برروی مواد مخدر جامعه  و مردم عادی را به بازی گرفتند  ؟
چرا خودتان بازیچه این بازی  قرار گرفته اید ؟


آخر کلام ما این است

هَل مِن ناصر یَنصُرنی
براستی آیا کسی هست ما را در این مبارزه  یاری کند
امروز روز مبارزه کفر با ایمان  روز مبارزه حقیقت با جهل است امروز به راستی عاشورا است جهاد با شیطان مواد مخدر یک جهاد اکبر است
اما
ایا  ما تنها ترین سردار باقی مانده در این مصاف هستیم

ما هم به زودی خواهیم رفت شاید ان زمان همانهایی که دیروز بر سرما سنگ و گل می زدند چندی بعد بر مزارمان خیمه خرگاه بسازنند و ستایش مان کنند و برایمان کرامات بسازند که دیگر ان زمان  خیلی دیر است ؟

 ای کسانی که ما را  ازورده  و دل چرکین  می کنید و ابزار اطلاع رسانی ما را هر زمان که می خواهید از خط خارج می کنید شما خودتان در کدامین جبهه و خط هستید ؟

عسل، گل، ماشروم/ عرضه موادمخدر با نامهای تازه

مافیای مواد مخدر، ترفند تغییر نام را برای افزایش شمار مشتری ها و فروش بیشتر زیاد به کار می برد.
گروه سبک زندگی خبرگزاری دانا (داناخبر) - مریم یوشی زاده *: تغییر نام یک عامل ناخوشایند به نامی که از آن تصوری مثبت یا خنثی داریم، ترفندی روانشناسی است که متخصص های علوم رسانه، تبلیغات و روانشناسی گاه از آن استفاده می کنند اما هر ترفند روانشناسی یک چاقوی دو لبه است که امکان دارد برای نااهل ها اسباب سو استفاده شود.

برای نمونه مافیای مواد مخدر هم، ترفند تغییر نام را برای افزایش شمار مشتری ها و فروش بیشتر مواد مخدر، زیاد به کار می برد چون بر خلاف باوری که ما از بچگی با آن بزرگ شده ایم و قاچاقچی ها، اغلب در نظرمان کم هوش و کم سواد هستند، بیشتر دانه درشت های شان، از ضریب هوشی بالاتری نسبت به افراد عادی جامعه برخوردارند اما از آنجا که این هوش به درستی هدایت نشده است برای قانون شکنی و بزه استفاده می شود.

به هر حال قاچاقی ها از راه تجربه یا مطالعه، به مرور زمان یاد می گیرند قلق هر قشری چیست و چگونه می شود زن و مرد، پیر و جوان، با سواد و بی سواد و حتی ورزشکارها را خریدار مواد مخدر کرد.

حالا سال هاست تولید کننده ها و قاچاقچیان مواد مخدر در سطح کلان می دانند که نام مواد مخدری مانند هروئین یا تریاک در جامعه ما یک انگ است و برخی شاید از ترس بدنامی سراغ این نوع مواد مخدر نروند و به همین خاطر، مواد مخدر قدیمی را با نام های تازه وارد بازار می کنند تا همان ها که از هیبت نام مواد مخدر قدیمی تر می ترسیدند به خیال مصرف ماده ای تازه آنها را مصرف کنند.

آن وقت است که ماده مخدر شیشه، به کریستال و آیس و یخ تغییر نام می دهد، قرص های ال اس دی، پشت نام «قرص های شادی آور» پنهان می شود و هروئین نقاب «کراک» می زند. در حالی که کراک، در آمریکا برگ خشک شده کوکائین است و نوعی ماده مخدر ارزان قیمت محسوب می شود و در کشور ما، هروئین است با درجه خلوص بالا.

این نکته ای است که دکتر علیرضا نوروزی، رییس اداره پیشگیری، کاهش آسیب و درمان سو مصرف مواد مخدر وزارت بهداشت هم آن را تایید می کند.

او هشدار داد حالا که کراک هم برای مردم شناخته شده و تقریباً همه می دانند هروئین خالص است، قاچاقچی ها آن را با نام « گل » وارد بازار کرده اند.

هشدار او اما فقط درباره گل نیست. «ماشروم» هم یکی از مواد مخدر به ظاهر جدید است که به زبان انگلیسی به معنای قارچ است و احتمالاً همان قارچ های توهم زایی است که خواستگاه اصلی شان آمریکای شمالی است و به هر حال یک نوع ماده مخدر است که توهم پس از مصرفش، نه فقط کابوسی ترسناک برای مصرف کننده ایجاد می کند، بلکه شاید باعث شود او در حالت توهم به خودش یا دیگران آسیب بزند.

نوروزی البته گفت؛ هنوز گزارشی از مراکز درمانی برای آزمایش ماده ای به نام مشروم دریافت نکرده اند اما این به معنای آن نیست که ماشروم وارد کشور نشده است چون بررسی های میدانی ما نشان می دهد این ماده مخدر ، هم اکنون در مهمانی های جوانها، استفاده می شود ومثل همیشه، قاچاقچی ها با سواستفاده از خلاء اطلاعاتی درباره مواد مخدر با نام های جدید، به مصرف کننده ها اطلاعاتی غلط می دهند مثلا این که ماشروم، اعتیاد ندارد یا با مصرفش، خطری آنها را تهدید نخواهد کرد.

پایان این یادداشت، توصیف یک توهم از زبان دختری است که ماشروم را در یک مهمانی مصرف کرده است.

او می گوید: ناگهان حس کردم مهمان ها به من زل زده اند اما چشم های شان از کاسه در آمده است و آنها بدون چشم به من خیره شده بودند و سر و پای شان خونی بود. می دانستم که می خواهند مرا بکشند. ترس همه وجودم را گرفته بود. به دست هایم نگاه کردم و دیدم چشم های من هم مثل آنها کف دست هایم است. حس کردم می توانم پرواز کنم به همین علت به سمت پنجره آپارتمان دویدم و سعی کردم پایین بپرم اما چند نفر از آن مهمان های ترسناک مرا گرفتند و هر چه تقلا کردم نتوانستم فرار کنم. احتمالا در همان حال، بیهوش شدم چون دیگر چیزی یادم نمی اید تا روز بعد که در بیمارستان چشم باز کردم.