دکتر یزدان نیاز
دکتر یزدان نیاز

دکتر یزدان نیاز

چرا مصرف حشیش و ماری جوانا باعث افزایش اشتها و کاهش میل جنسی و ناباروری می شود (اشتهای گاوی )

چرا مصرف حشیش و ماری جوانا باعث افزایش اشتها و کاهش میل جنسی  می شود (اشتهای گاوی )

زمانی که  انسان گرسنه می شود هورمون گرسنگی به نام گرلین از معده و دستگاه گوارشی ترشح شده و به مغز اعلام می کند که بدن گرسنه است و باید  غذا بخورد
یعد از غذا خوردن هورمون سیری به نام لپتین از معده و پانکراس ترشح می شود و به مغز رفته و اعلام می کند شما سیر شده اید و از ترشح بیشتر هورمون گرسنگی جلوگیری می کند
هورمون سیری بعد از اعلام سیری به مغز  برای اینکه غذای مصرف شده تبدیل به انرژی شود با تحریک هورمون محرک تیروئید TSH غده تیروئید را فعال می کند و از طرف دیگر با تحریک هورمون فعال کننده جنسی ( هورمون آزادکننده گنادوتروپین از هیپوتالاموس) به  بیضه ها در مرد فرمان ساختن  هورمون جنسی تستوسترون و در زن به تخمدان ها فرمان ترشح هورمون ها ی جنسی را می دهد
هورمون تستوسترون یک هورمون چربی سوز است و باعث افزایش میل جنسی شده و حرارات بدن را بالا می برد و به هورمون های تیروئید کمک می کند که سوخت ساز بدن بهتر و بیشتر  انجام شده و انرژی بیشتری ایجاد شود تا چربی و غذای جذب شده   بسوزد و باعث چاقی نشود
اثرات مخدر تتراهیدروکانابینول ماری جوانا بر روی هورمون سیری ( لپتین )
مصرف ماده مخدر ماری جوانا باعث  ورود مقدار زیادی ماده تی اچ سی (تتراهیدروکانابینول ) به هسته اکومبنس و هیپوتالاموس  در  مغز شده و زمانی که شخص گرسنه شده و غذا مصرف می کند  هیپوتالاموس مغز تحت اثر ماده تتراهیدروکانابینول  با فرستادن سیگنال هایی به معده و پانکراس از ترشح هورمون سیری (لپتین ) چلوگیری کرده و این عمل باعث می شود هورمون گرسنگی (گرلین ) به ترشح و تحریک مغز برای خوردن  غذا ادامه دهد و مصرف کننده ماری جوانا احساس سیری نکند و شروع به پر خوری می کند
کاهش هورمون سیری(لپتین )  در معتادان به ماری جوانا باعث می شود که هورمون های محرک جنسی و تیروئید هم ترشح نشوند  به این دلیل اکثر معتادان به ماری جوانا اکثرا به دلیل کم کاری غده تیروئید  بی حال و خسته هستند و در طولانی مدت دچار اختلال در ترشح هورمون تستوسترون از بیضه ها  و کاهش میل جنسی و اختلال در باروری می شود و اگر مصرف ماری جوانا در زمان بلوغ انجام شود در مردان به علت کاهش هورمون تستوسترون سینه ها از فرم طبیعی خارج و به شکل زنانه در می ایند (ژنیکوماستی )

سیستم اندوکانابینوئید چیست Endocannabinoid system
بازسازی شیمیایی مغز معتادان به مخدر شیشه (متامفتامین )

مخدر اسپایس (ادویه ) K2 چیست

مصرف ماری جوانا برای دوپینگ آزاد شد

حشاشین و بهشت

نعوظ و افزایش طول الت تناسلی آقایان با استفاده از داروی روانگردان سگ (حیوانات ) در ماهواره ها ؟
مصرف ماری جوانا باعث بزرگ شدن حجم سینه مردان - opium.site - ...
opium.site: اثرات سیگار و ماری جوانا بر روی قدرت و سرعت ...
Chronic Marijuana Use As A Potential Cause Of Hypopituitarism
پاورقی

نقش هورمون‌ها در گرسنگی و سیری





لپتین هورمونی است که توسط سلول‌های چربی ساخته و باعث کاهش اشتها می‌شود. گرلین هم هورمونی است که منجر به افزایش اشتها می‌گردد و در وزن بدن نقش دارد.



لپتین

 
اگر هورمونی در بدن وجود داشته باشد که اشتها را تحریک کند و موجب گرسنگی شود، بسیاری از شما که به لحاظ فیزیکی سالم هستید و داشتن یک اشتهای خوب را نشانه سلامت می‌دانید، به افزایش ترشح این هورمون مشتاق خواهید شد و بالعکس هورمونی را که موجب سیری می‌شود، از خود دور خواهید کرد. اجازه دهید این هورمون‌ها را به شما معرفی کنیم: هورمون لپتین و گرلین.
 

لپتین

لپتین هورمونی است که توسط سلول‌های چربی ساخته و باعث کاهش اشتها می‌شود.
گرلین هم هورمونی است که منجر به افزایش اشتها می‌گردد و در وزن بدن نقش دارد. زمانی که لاغر هستید، مقدار ترشح لپتین (سرکوب کننده اشتها) در بدن کم و در افراد چاق، مقدار این هورمون زیاد است.
 

گرلین

گرلین هورمون فزاینده اشتها است و سیگنال‌هایی را از معده به مغز می‌رساند. وقتی فردی پرخوری می‌کند، این هورمون در او کاهش یافته و زمانی که فرد لاغر است و کم می‌خورد، مقدار آن افزایش می‌یابد. یکی از دلایل اصلی چاقی و بی‌اشتهایی عصبی در کودکان، این هورمون است. پژوهشگران آلمانی معتقدند که این هورمون نقش اساسی در زمان و سرعت گرسنگی دارد. به طور معمول مقدار این هورمون در بدن، قبل از اینکه شروع به غذا خوردن کنید، به مقدار قابل توجهی افزایش یافته و تا حدود سه ساعت بعد از غذا، به تدریج کاهش می‌یابد.
برخی از پژوهشگران نیز معتقدند که فرایند گرسنگی و سیری به همین سادگی نیست و ساز و کارهای پیچیده‌ای در تنظیم وزن بدن و گرسنگی و سیری دخالت دارند. گروهی دیگر نیز بر این باورند که هورمون لپتین نقش مهمی در تعادل انرژی بدن دارد و حتی به تنظیم گرلین نیز کمک می‌کند.
پروتئین سرکوب کننده اشتها است و با افزایش مصرف شیر و لبنیات کم چرب
به راحتی می‌توان این کار را انجام داد. به خصوص شیر نقش مهمی در سرکوب
کردن و کاهش اشتها دارد

لپتین سیگنال‌هایی به مغز می‌فرستد که حامل پیام ذخایر انرژی و چربی کافی در بدن هستند و برخی از افراد متأسفانه به این سیگنال‌ها پاسخی نمی‌دهند؛ با اینکه خون آن‌ها حاوی مقادیر قابل توجهی لپتین است. به طور کلی می‌توان گفت هر چقدر بدن چربی بیشتری داشته باشد، لپتین خون بیشتر خواهد بود. البته مقدار آن به عوامل بسیاری از جمله خواب و آخرین زمان غذا خوردن نیز بستگی دارد. مطالعات نشان داده‌اند موش‌هایی که به آن‌ها لپتین تزریق شد، کمتر غذا می‌خورند؛ ولی این تأثیر تنها تا دو هفته ادامه پیدا کرد و خیلی سریع آن‌ها در مقابل اثر لپتین مقاومت کردند.

 

چگونه هورمون گرسنگی را کنترل کنیم و راه‌های مبارزه با گرسنگی چیست؟

آیا روش‌هایی وجود دارد که بتوان هورمون گرسنگی و در نتیجه اشتها را کنترل کرد؟ وقتی شروع به غذا خوردن می‌کنیم، پیامی به قسمت‌های مختلف بدن فرستاده می‌شود که می‌گوید: کافی است، ولی محققان معتقدند زمانی که غذای چرب می‌خورید، این پیام کار نمی‌کند و در این سیستم اختلال به وجود می‌آید و به همین دلیل است که افراد چاق تمایل به خوردن غذاهای چرب بیشتر دارند و در نتیجه چاق می‌شوند. برخی از پژوهشگران معتقدند که اگر فقط سه روز، رژیم غذایی پر از چربی باشد، این سیستم عملکرد خود را از دست می‌دهد؛ ولی با یک رژیم غذایی غنی از کربوهیدرات‌ها مثل غلات سبوس‌دار و پروتئین نه تنها فعالیت این سیستم بهبود می‌یابد، بلکه در سرکوب گرلین نیز موثر واقع می‌شود.
مسئله‌ای که به کنترل هورمون گرسنگی کمک می‌کند، خواب کافی است. در مطالعه‌ای که روی 12 مرد جوان انجام شد، پژوهشگران متوجه شدند مقدار گرلین در کسانی که به اندازه کافی نمی‌خوابند، افزایش می‌یابد و آن‌ها نسبت به سایر افرادی که خواب کافی دارند، دارای اشتهای بیشتری هستند و تمایل آن‌ها به خوردن غذاهای چرب بیشتر است.
شواهد بسیاری نشان می‌دهند که اجتناب از یک رژیم غذایی پرچرب کلید اصلی حفظ وزن ایده‌آل است.
 

راه‌های مقابله با گرسنگی

* بشقاب خود را در وعده‌های غذایی، با غذاهای حجیم پر کنید. سبزیجات، غلات سبوس‌دار و میوه‌ها علاوه بر اینکه حاوی فیبر هستند، مقادیر زیادی آب دارند که به شما کمک می‌کنند احساس سیری کنید. حبوبات نیز احساس سیری می‌دهند.
* اشتهای خود را با خوردن یک کاسه سوپ سرکوب کنید. فرقی نمی‌کند که آن را سرد یا گرم بخورید، فقط قبل از غذای اصلی میل کنید تا حجم معده شما را پر کند. البته سوپ خامه‌ای و سوپ‌های پر کالری را فراموش کنید. بهتر است سوپ سبزیجات را انتخاب کنید که هم حاوی فیبر است و هم کالری کمتری دارد.
* اشتها و جذب کالری را با خوردن سالاد کاهش دهید. در یک مطالعه آمده است زمانی که افراد قبل از خوردن غذای اصلی سه فنجان سالاد کم کالری می‌خورند، 12 درصد کمتر کالری جذب می‌کنند. به همین نسبت اگر 5/1 فنجان سالاد بخورید، 7 درصد کالری کمتر دریافت خواهید کرد. می‌توانید سالاد خود را از سبزیجات تازه همچون کاهو، هویج، گوجه‌فرنگی، کرفس و یا خیار تهیه کنید. توجه داشته باشید که خوردن سالادهای پر سس و چرب، بالعکس موجب دریافت کالری بیشتر می‌شود؛ حتی اگر به مقدار کم خورده شود.
وقتی شروع به غذا خوردن می‌کنیم، پیامی به قسمت‌های مختلف بدن فرستاده می‌شود که می‌گوید: کافی است، ولی محققان معتقدند زمانی که غذای چرب می‌خورید، این پیام کار نمی‌کند و در این سیستم اختلال به وجود می‌آید

* تنوع در وعده‌های غذایی خوب و حتی ضروری است و موجب سلامتی می‌شود، ولی تنوع بیش از حد در وعده‌های غذایی و خوردن چند نوع غذا در یک وعده منجر به دریافت زیاد کالری و اضافه وزن فرد می‌گردد.

* خوردن یک پرتقال و یا گریپ‌فروت در روز، به حفظ و تنظیم صحیح اشتها کمک می‌کند. پژوهش‌ها نشان می‌دهند که غذاهای گیاهی کم‌کالری و غنی از فیبر، موجب می‌شوند سریع‌تر احساس سیری کنیم و این احساس مدت زیادی باقی بماند و قند خون ثابت شود. در میان میوه‌ها، پرتقال و گریپ‌فروت بیشترین فیبر را دارند.
* پروتئین سرکوب کننده اشتها است و با افزایش مصرف شیر و لبنیات کم چرب به راحتی می‌توان این کار را انجام داد. به خصوص شیر نقش مهمی در سرکوب کردن و کاهش اشتها دارد.
* نسبت به تمامی غذاهای گیاهی، سویا بیش از تمامی آن‌ها موجب حفظ و تنظیم اشتها می‌شود. مطالعاتی که به تازگی روی موش‌ها انجام شده است، نشان می‌دهند ترکیب خاصی در دانه سویا وجود دارد که می‌تواند اشتها را سرکوب کند.
* آجیل حاوی فیبر، پروتئین، مواد معدنی و ویتامین‌های بی‌شماری است و با خوردن آن ساعت‌ها احساس سیری خواهید کرد. چربی آجیل از نوع چربی مفید و سالم است.
* غذا را به آرامی بخورید. دست کم 20 دقیقه طول می‌کشد تا پیام سیری از معده به مغز برسد و شما غذا خوردن را متوقف کنید، بنابراین گاهی بدون اینکه این پیام به مغز برسد، شما همچنان تند تند در حال غذا خوردن هستید.

لپتین یک ماده طبیعی مهارکننده اشتها است و اولین بار در سال 1994 توسط محققی به نام Jeffrey friedman کشف شد.

آزمایش لپتین

مقدمه :
هورمون لپتین برای اولین بار در سال 1994 توسط محققی به نام Jeffrey friedman کشف شد. لپتین یک پروتئین شانزده کیلودالتون (با 167 اسید آمینه) می باشد و توسط ژن بزرگی به نام ژن ob کد میشود. لپتین به وسیله بافت چربی در بدن انسان ساخته و در خون رها می‌شود و از طریق گردش خون به مغز رفته و در آنجا از راههای مختلف موجب کاهش اشتها و افزایش مصرف می‌شود، در واقع مانع زیاد چاق شدن ما می‌شود.
افرادی که وزن کم می‌کنند، میزان لپتین کاهش پیدا می‌کند، چرا که بدن سعی می‌کند با این کاهش وزن مخالفت کند و از ذخایر انرژی خود(بافت‌های چربی) محافظت کند در نتیجه با رساندن سطح لپتین به میزان آن قبل از شروع رژیم غذایی می توان این اثر محافظتی بدن را خنثی نمود وگرنه بلافاصله با قطع رژیم غذایی فرد به سرعت به وزن قبل از خودش خواهد رسید.
مکانیسم عمل:
لپتین موجب کاهش تولید نوروپپتید y هیپوتالاموس که محرک قوی اشتها است می‌شود (لذا اشتها را کم می‌کند). همچنین موجب افزایش a-msh که یک عامل کاهنده اشتها در هیپوتالاموس است نیز می‌شود (باز هم اشتها را کم می‌کند). لپتین موجب افزایش ترشح TRH و GnRh می‌شود لذا موجب افزایش مصرف انرژی می‌گردد. بنابراین لپتین یک ماده طبیعی مهارکننده اشتها است.
تولید لپتین و عملکرد آن:
لپتین تنها در سلولهای چربی و به میزان کمتر در اپی‌تلیوم روده و جفت، تولید می‌شود. گیرنده لپتین اساسا در نواحی از مغز شامل نورونهای هسته‌های آرکوآت، ونترمدیال هیپوتالاموس بیان می‌گردد که در تنظیم رفتار خوردن، نقش دارند. این گیرنده همچنین در سلولهای قسمت قشری غدد فوق کلیوی و سلولهای بتای پانکراس هر چند به میزان کم، بیان می‌گردد. لپتین حامل پیامی مبنی بر کافی بودن ذخایر چربی و کاهش مصرف مواد سوختی و افزایش مصرف انرژی است.
اثر متقابل لپتین با گیرنده خود در هیپوتالاموس، رهاسازی پیام اثر کننده بر روی اشتها را تغییر می‌دهد. لپتین همچنین سیستم عصبی سمپاتیک را تحریک نموده و به این ترتیب سبب افزایش فشار خون، ضربان قلب و تولید حرارت (تولید حرارت به قیمت انرژی متابولیک) از طریق جدا نمودن انتقال الکترون از سنتز ATP در میتوکندری بافت چربی می‌گردد.
 
کنترل سنتز و ترشح لپتین:
مقدار لپتین بیان شده توسط سلولهای آدیپوسیت با محتوای چربی سلولها ارتباط دارد. زمانی که محتوای چربی سلولهای آدیپوز زیاد می شود این سلولها لپتین را ترشح می کنند. به نظر می رسد که تعدادی از هورمون ها که شامل گلوکوکورتیکوئیدها و انسولین هستند بیان ژن ob را تنظیم می کنند. رسپتورهای لپتین به مقدار زیاد در نواحی از هیپوتالاموس که اهمیت زیادی در تنظیم وزن بدن دارند بیان می شود. لپتین بصورت یک سیگنال فیدبکی ساده عمل می کند . زمانی که چربی بیش از اندازه در سلولهای آدیپوز وجود داشته باشد آنها لپتین را تولید می کنند و لپتین توسط جریان خون به هیپوتالاموس می رود و پیام« من گرسنه هستم» را که توسط هیپوتالاموس صادر می شود خاموش کرده و تمایل به غذا خوردن را کاهش می دهد. بنابراین لپتین به عنوان یک سیگنال سیری مطرح است و بنظر می رسد که نشانه ای برای مغز باشد که چه مقدار چربی باید ذخیره شود و همچنین میزان جذب غذا را تنظیم می کند.
 
اثرات فیزیولوژیک لپتین :
لپتین ترکیب مهمی است که در تنظیم وزن بدن در طولانی مدت نقش دارد.از نظر ژنتیکی موشهای چاق با موتاسیون های غیرفعال کننده در ژنob یا ژن کد کننده گیرنده لپتین (ژنdb) شناسائی شدند.مطالعلت اخیر روی مردم چاق و تنومند و افراد لاغر نشان داد که میزان لپتین سرم ارتباط بسیار قوی با درصد چربی بدن دارد. این ارتباط حتی در مورد mRNA ob بین افراد چاق و لاغر از ارتباط قبلی هم قوی تر بود. به نظر می رسد که سلولهای چربی همانگونه که افزایش در اندازه پیدا می کنند به علت تجمع تری گلیسرید ها بیشتر و بیشتر لپتین را سنتز می کنند. بنابراین لپتین به عنوان یک شاخص برای حالت تغذیه ای بدن است. تزریق روزانه لپتین به موشهای ob/ob منجر به یک کاهش واضح در جذب غذا برای چندین روز شد ونیز سبب یک کاهش 50 درصدی در وزن بدن در مدت یک ماه گردید. این اثرات حداقل ناشی از دو اثر لپتین بود:
• کاهش گرسنگی وکاهش در جذب غذا: که در ارتباط با مهار سنتز نوروپپتید Y میباشد و این نوروپپتید محرک بسیار مهمی در رفتار غذا خوردن است و مقدار جذب غذا را افزایش می دهد.
• افزایش مصرف انرژی که با افزایش جذب اکسیژن، دمای بالاتر بدن و از دست دادن توده بافت چربی صورت می گیرد. با تزریق لپتین به موشهائی که کمبود رسپتور لپتین را داشتند هیچ اثری مشاهده نشد و زمانی که لپتین به موشهای نرمال داده شد آنها دچار از دست دادن وزن شدند ( که این حالت با از دست رفتن بافت چربی و افزایش لاغری مشخص گردید.)
علائم کلینیکی کاهش لپتین و درمان آن:
در بعضی کودکان بروز زودرس چاقی مفرط با عدم توانایی در تولید لپتین همراه است. دیده شده است که در کودکان بسیار چاق که در در کاهش وزن نیز ناتوان هستند، نقص ژنتیکی در تولید لپتین دارند و در این کودکان تزریق لپتین باعث کاهش وزن چشمگیر در آنها شده است.

در دخترانی که دچار کمبود لپتین بوده اند وتحت درمان با لپتین انسانی قرار گرفتند، کاهش چشمگیر وزن (متوسط 4/16 کیلو) و تغییر در ترکیب بدن در انها مشاهده شد.
با این حال، تجویز لپتین در افراد بالغی که میزان لپتین بدن آنها نرمال بود، تغییر چشمگیری در وزن ایجاد نکرده است.
چای سبز (به خصوص بین دو وعده غذایی) باعث افزایش هورمون لپتین می شود.
کمبود روی در بدن اثر منفی روی سطح لپتین دارد و دادن مکمل های روی سبب افزایش سطح لپتین می شود.
opium.site: ماری جوانای اسلامی درمان کننده بیماری های ...
opium.site: من اثرات درمانی گیاه شاهدانه را ستایش می کنم
اسopium.site: خداوند گل انسان رابا پنجه شیطان (حشیش ) افرید ؟؟
opium.site: فرم های رایج ماری جوانا گل در ایران (زغال اخته -هیز -نیروانا ...
opium.site: سوء استفاده جنسی ,و رواج فحشا و اعتیاد به مخدر شیشه ...
opium.site: مخدر جدید گل سویه ماری جوانای کش افغان Kush Cannabis ...
opium.site: افسانه جاسوسی ماری جوانای بکر زای G13 جی سیزده G-13 ...
فلسفه و راز خلقت گیاه مقدس شاهدانه (ماری جوانا ) - opium.site - Blogger
 واکس گوش ماری جوانا از کلرادو امریکا تا شهرک غرب تهران ؟ Highly potent 'ear wax' marijuana