دکتر یزدان نیاز
دکتر یزدان نیاز

دکتر یزدان نیاز

اگر بخواهی تو هم خدا می شوی ؟ You Are God ALONE

سلام بر شما که  این مطالب را می خوانید
ای برادریا خواهری که تاکنون مطالب مرا دنبال کرده اید و خوانده اید من از شما  تشکر می کنم
بسیار درد اور است انسان در جامعه ای زندگی کند که  جسمش در ان پروش یافته است   اما روح  روان و افکارش  با ان  سازگار نباشد
You Are God  ALONE

 چه اعتقاد به خدا یا طبیعت داشته باشی باید اذعان کنی خلقت  انسان  درحد کمال بوده است 
خداوند  یا طبیعت مهم نیست کدام ما را افریده است  ؟
 تک تک ما منحصر به فرد افریده شده ایم   هرکدام از ما معجزه ای از خلقت هستیم  .درست است اثر انگشتانمان یا ژنتیک دو نفر در این جهان یکی نیست اما همه ما در موضوعی وجهه اشتراک داریم همه ما انسان هستیم و هم ما فکر می کنیم
از نظر من انسانها دو دسته هستند
انهایی که انسان باقی می مانند  و انهایی که به مقام خدایی می رسند ؟
خدا چیست خالق کیست ؟
خدا خالق است و خلق می کند اما مگر ما انسانها نمی توانیم چیزی را خلق کنیم ؟
خلق کردن در من تو هم هست ما هم می توانیم خلاق باشیم ؟
لزومی ندارد چیز ان چنان مهمی را خلق کنی تا نامت در جای نوشته شود
خلق کردن کار انسانی است که از مغز خود استفاده می کند او فکر می کند  مسائل را حلاجی می کند و با نگرشی درست به سوی  خلق  کردن و ساختن چیزی می رود که  پیش از ان وجود نداشته است 
انسان خلاق یا  از نظر من خداوند  می تواند یک نویسنده یا شاعر یا نقاش یا مخترعی باشد که توانسته است از عقل و هوش خود بیشترین بهره را برده و از ان استفاده کند
اگر شعر می گویی تو خالقی اگر می نوازی تو خالقی اگر کتاب  می خوانی و می فهمی و از انها استفاده می کنی تو خالقی
وقتی از مغزت از حافظه خودت از اطلاعاتت استفاده می کنی و با کنار هم گذاشتن انها به  نتیجه  جدیدی در زندگی می رسی  تو خلاقی تو خالقی تو خدایی
مغز و حافظه ما بالاترین ارزش ها را در دنیا دارد  و گرانبها ترین هدیه طبیعت به ما است که قیمتی برای ان متصور نیست
به این دلیل است  که من از هر انچه عقل و حافظه ام را زائل می کند از بین می برد    متنفرم  زیرا من را از جایگاه خدایان به زیر می کشد
شما چطور ؟
بنده ای یا خدا ؟

عفونت و التهاب بدن باعث کاهش میزان و حجم حافظه می شود Infections damage ability to form spatial memories

عفونت و التهاب بدن باعث کاهش میزان و حجم حافظه می شود Infections damage ability to form spatial memories

A doctor examining brain scans
محققان اعلام کردند که التهاب هایی که در بدن به دنبال عفونت ایجاد می شود توان مغز در بخش حافظه را کاهش می دهد.
 محققان در این تحقیق متوجه شدند که چگونه التهاب می تواند حافظه را تخریب و بشر را مجبور کند به دنبال داروهای جدید برای درمان زوال مغز باشد.
در این مطالعه محققان دانشکده پزشکی ساسکس در آمریکا به 20 نفر واکسن حصبه تزریق کردند و آنها را قبل و بعد از تزریق واکسن با افرادی که فقط آب نمک به آنها تزریق شده بود، مقایسه کردند.

 محققان برای بررسی اثرات التهاب بر مصرف گلوکزی که توسط مغز به کار برده می شود از تصویر برداری به روش ˈپی.ای.تیˈ و توموگرافی استفاده کردند.
توموگرافی نام یک روش تصویربرداری است که در آن تصاویر به صورت لایه ای برداشته می شوند به سخن دیگر یک سطح مقطع فرضی از بدن تهیه می شود.

 معمول ترین نوع توموگرافی، سی تی اسکن یا توموگرافی رایانه ای است. توموگرافی رایانه ای می تواند اطلاعات مهمی را در مورد آناتومی بدن در اختیار پزشک معالج قرار دهد. برای تهیه یک تصویر توموگرافی از اشعه ایکس استفاده می شود.
در این مطالعه محققان متوجه شدند که به دنبال التهاب شدید، کاهش چشمگیری در متابولیسم گلوکز در مرکز حافظه مغز ایجاد می شود.

دکتر نیل هریسون از دانشگاه ساسکس که ریاست این مطالعه را بر عهده داشت، گفت: این مطالعه نشان می دهد که التهاب به صورت چشمگیری بر میزان حافظه تاثیر منفی دارد. وی افزود: به این دلیل می توان گفت که التهاب از مقدمات اصلی بروز بیماری هایی همچون آلزایمر است. به گفته هریسون، نتایج این مطالعه نشان داد که مدارهای مغزی به طور جدی در برابر التهاب ناتوان هستند.
نتایج این تحقیق در قالب مقاله ای در شماره اخیر نشریه روان پزشکی بیولوژیک منتشر شده است.

پرتی حواس چگونه درد را کاهش می دهد ؟

پرتی حواس چطور درد را کاهش می‌دهد؟
پژوهشگران آلمانی توانسته‌اند دلیل تاثیر کاهنده حواس پرتی بر احساس درد را کشف کنند. تمرکز ذهن بر روی مسئله‌ای دیگر، ارسال سیگنال‌های درد را کند می‌کند. این سیگنال‌ها برای تحلیل باید از نخاع به مغز برسند.
پژوهشگران دانشگاه هامبورگ با انجام تحقیق تاز‌ه‌ای ثابت کرده‌اند که احساس درد با پرتی حواس کم می‌شود.  در تحقیق این پژوهشگران ۲۰ فرد داوطلب شرکت کردند که حاضر بودند احساس درد ناشی از تحریکات مختلف، از جمله افزایش دما روی سطح پوست بازوی‌شان را تحمل کنند.

این داوطلبان همزمان با تحریک گیرنده‌های درد در سطح پوست‌شان می‌بایست تمرین‌های مختلف ذهنی را انجام می‌دادند که از نظر پیچیدگی به دو درجه تقسیم‌بندی شدند. این داوطلبان در نهایت به پرسش‌های پژوهشگران در مورد میزان دردی که احساس کردند پاسخ دادند.

تأثیر پرتی حواس بر ارتباط مغز و اندام‌های بدن

نتیجه این تحقیق نشان می‌دهد کاهش احساس درد با میزان پرتی‌حواس فرد داوطلب مرتبط است. به عنوان مثال تمرین‌های ساده ذهنی تغییر معنی‌داری در میزان درک احساس درد نداشته است.

اعصاب نخاع احساس درد را به مغز انتقال می‌دهند اعصاب نخاع احساس درد را به مغز انتقال می‌دهند
در مقابل تمرین‌ها سخت اثر روشنی در کاهش احساس درد داشتند. در این حالت فرد داوطلب به مراتب حساسیت کمتری در برابر تحریک‌کننده گیرنده‌های درد داشته است.

پژوهشگران دانشگاه هامبورگ با تصویربرداری رزونانس مغناطیسی مغز داوطلبان دریافتند که به چه دلیل احساس درد با پرتی حواس آنها کمتر می‌شود.

در این تصاویر واکنش نخاع داوطلبان هنگام احساس درد نیز ثبت شده است. نخاع همانند مغز جزو سامانه مرکزی اعصاب بدن انسان است.

قطع ارتباط "تلفنی" نخاع و مغز

عملکرد نخاع را می‌توان به خطوط ارتباط تلفنی میان اندام‌ها و مغز تشبیه کرد. پایانه‌های اعصابی که در نخاع قرار دارند تحریک‌های ثبت شده توسط اعصاب در اندام‌ها را به مغز منتقل می‌‌کنند و بر عکس.

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی مغز داوطلبان نشان می‌دهد که هنگام انجام تمرین‌های سخت، فعالیت اعصاب درد به مراتب کمتر از زمان فعالیت آنها هنگام انجام تمرین‌های آسان شده است.

پژوهشگران بر این باورند که تمرین‌های ذهنی سخت مغز را مشغول خود می‌کنند، تا حدی که دریافت سیگنال‌های درد از نخاع کند و گاه متوقف می‌شود.

پژوهشگرانی که در مورد درد تحقیق می‌کنند پیش‌تر به شواهدی دست‌یافته بودند که نشان می‌د‌اد ترشح ماده آرام بخشی درون بدن، ممکن است دلیل کاهش حس درد هنگام پرتی حواس باشد.

تأثیر حواس پرتی بر شناخت- رفتاردرمانی

کریستین اشپرنگر یکی از پژوهشگران دانشگاه هامبورگ با توجه به نتیجه تحقیق تازه می‌گوید: «کم شدن حس درد هنگام پرتی حواس نمی‌تواند پدیده‌ای کاملأ روانشناختی باشد، بلکه بر اساس مکانسیمی رخ می‌دهد که در مراحل اولیه پردازش حس درد در پایانه اعصاب فعال شده است.»



پژوهشگران می‌گویند نتیجه این تحقیق ممکن است بر روش‌های مختلف درمان درد، به عنوان مثال شناخت- رفتار درمانی هم توانایی تأثیر‌گذاری بر نخاع را داشته باشند.

حواس پرتی ممکن است فرآینده‌های مرتبط با درد را نیز تحت تأثیر قرار دهد. در شناخت- رفتار درمانی به عنوان مثال، الگوهای فکری متعادل‌تر جایگزین الگوهای فکری مخرب می‌شوند.

سرطان پستان و ترویج معاینه شخصی

دانش آموزان در حال استفاده از وسیله کوچک آموزشی بنام «چرخ گل آفتاب»
دانش آموزان در حال استفاده از وسیله کوچک آموزشی بنام «چرخ گل آفتاب»
   سرطان پستان و ترویج معاینه شخصی                             
تشخیص زودرس کلیدی است که به زنده ماندن زنان مبتلا به سرطان پستان کمک می کند، اما کارشناسان پزشکی می گویند به گوش مردم رسانیدن این پیام هنوز یک چالش است. سازمانی به نام «تماس بگیرید» مروج آزمایش سینه توسط خود زنان و معاینات مرتب پزشکی برای درمان زود هنگام است.

مری آن واسل، که از سرطان پستان جان سالم بدر برده، در دبیرستانی مشغول صحبت با دانش آموزان درباره سلامت سینه و سرطان سینه است.

با آن که برخی اعضای خانواده  دانش آموزان  مبتلا به این بیماری بوده اند اما بیشتر آنان چیز زیادی درباره آن نمی دانند. آنها با استفاده از یک وسیله کوچک آموزشی بنام «چرخ گل آفتاب» یاد می گیرند چگونه خود را معاینه کنند. این وسیله که به شکل یک گل درست شده، همچنین آنها را تشویق می کند که در صورت غیر عادی یافتن چیزی در موقع معاینه، حتما به دنبال آزمایش های غربالگری (اسکن) بروند. ریسک ابتلا برای دانش آموزان کم است اما این ریسک با افزایش سن بیشتر می شود.

واسل ۱۰ سال پیش در سن ۳۹ سالگی به سرطان پستان مبتلا شد.

او می گوید:«پسرم تازه ده ساله شده بود و دخترانم در آن زمان ۱۲ و ۱۳ ساله بودند. من به آنها نگاه کردم و فکرم این بود که، سرطان پستان هرگز در خانواده من سابقه نداشته و بنابر این برای آنها دیگر مصداق ندارد.»

سابقه خانوادگی سرطان سینه خطر ابتلا را افزایش می دهد. تلاش های واسل در دادن آموزش به کودکانش در مورد سرطان سینه به درست کردن این برنامه آموزشی انجامید، که در حال حاضر در ۲۶ کشور اجرا می شود.

درصد ابتلا به سرطان پستان در کشورهای صنعتی مانند ایالات متحده، بیشتر است، کشوری که از هر ۸ نفر یک تن در طول عمر خود به آن دچار می شود. سازمان بهداشت جهانی می گوید در مناطقی نظیر آفریقا، که  رژیم غذایی و شیوه زندگی متفاوتی دارند، درصد بسیار کمتری سرطان سینه وجود دارد. با این همه ابتلا به سرطان سینه در کشورهای در حال توسعه رشد صعودی داشته اما کشور های صنعتی از در صد بالاتری برای زنده ماندن پس از ابتلا برخوردارند. علت این امر تشخیص زود هنگام و درمان است.

هنگامی که سال گذشته، آنجلینا جولی، ستاره سینما، اعلام کرد  تحت عمل جراحی قرار گرفته و هر دو پستانش را، در جریان عمل موسوم به ماستکتومی دوبل،  بریده اند، توجه جهانیان به این امر جلب شد. جولی این تصمیم را پس از آن گرفت که آزمایش های ژنتیکی نشان داد سرطان سینه در خانواده او موروثی است و او در معرض ریسک بالایی برای ابتلا قرار دارد.

دکتر کریستی فانک، که خانم جولی را تحت درمان دارد، می گوید، آموزش و غربال  گری پزشکی بسیار مهم است.

او گفت، «من به مریض هایم می گویم، در حالی که ما همه امیدواریم درمان یا واکسن یا چیزی پیدا شود که جلوی این مرض را قبل از شروع بگیرد، تا آن زمان زمان درازی است. چنین چیزی حتی در افق هم بچشم نمی خورد. تشخیص زود هنگام سرطان پستان در ۹۸ درصد موارد قابل معالجه است.»

در ضیافت ناهار سالانه سازمان «تماس بگیرید»، دکتر فانک و یکی از همکارانش مورد تقدیر قرار گرفتند. در این مراسم، راب لوو، ستاره دیگر سینما، نیز حضور داشت،  که مادر و مادر بزرگ خود را به دلیل سرطان پستان از دست داده و در گسترش پیام مربوط به تشخیص زود هنگام فعال است.

آقای لوو گفت، «من به ناچار با قهرمانان بسیاری دیدار می کنم، چه آنها که قهرمان مبارزه با این بیماری سخت هستند، یا آن ها که قهرمان جمع آوری کمک های مالی برای این مبارزه هستند، یا پزشکانی که در خط مقدم فن آوری های پزشکی هستند. بنابراین من بناچار امیدوار می شوم.»

سرطان خانم واسل عود کرده است، و اکنون تحت درمان قرار دارد. او می گوید، هرگز مانند اکنون احساس زنده بودن نداشته، و در حال گسترش این پیام است که سرطان پستان را می توان شکست داد.