دکتر یزدان نیاز
دکتر یزدان نیاز

دکتر یزدان نیاز

انسان‌های نئان‌درتال گیاهان داروئی را می‌شناختند

انسان‌های نئان‌درتال گیاهان داروئی را می‌شناختند
آیا انسان نئان‌درتال هم به اثرات گیاهان دارویی واقف بود؟
یک تیم تحقیقاتی بین‌المللی به این سئوال پاسخ مثبت می‌دهد.
نتایج تحقیقات آن‌ها نشان می‌دهد که گیاهان و به‌ویژه گیاهان دارویی جایگاه خاصی در تغذیه بشر اولیه داشت.
دانشمندان با تحقیق بر روی بقایای غذای مانده در دندان‌های پنج نئان‌درتال ۵۰ هزار ساله به این نتیجه رسیده‌اند که نئاندرتال‌ها هم از گیاهان دارویی استفاده می‌کردند. آن‌ها بر روی لثه‌های چند انسان نئان‌درتال به بقایای دانه‌های نشاسته‌ و دیگر گیاهان و همچنین مواد موجود در گیاهان دارویی مانند بومادران و بابونه پی برده‌اند.
نتایج بررسی‌های یک تیم تحقیقاتی به سرپرستی کارن هاردی (Karen Hardy) از دانشگاه بارسلونا این نظریه را که انسان‌های نئاندرتال به‌صورت تصادفی و بدون آگاهی از خواس درمانی گیاهان داروئی از آن‌ها استفاده می‌کنند رد می‌کند. نتایج تحقیقات این تیم در مجله علمی Natur Wissenschaften منتشر شده است.
همکاران کارن هاردی می‌گویند، گیاهان دارویی یافت‌شده در تغذیه نئان‌درتال‌ها از نظر غذایی مطلوب و لذیذ نبوده و مزه‌ای تلخ داشته‌اند. بنابراین استفاده از آن‌ها نمی‌توانست ناآگاهانه باشد. دانشمندان بر این نظرند که نئان‌درتال‌ها احتمالا از این گیاهان تناول می‌کردند، چون از خواص دارویی آن‌ها آگاه بودند.
کارن هاردی می‌گوید: «نئان‌درتال‌ها ظاهرا تعذیه‌ا‌ی بسیار متنوع‌تر و پیچیده‌تر از آنچه که تا کنون تصور می‌شد داشتند.»
همچنین یافته‌های غار ال ـ‌ سیدرون در شمال اسپانیا نشان می‌دهد که اگر چه گوشت برای نئان‌درتال‌ها با اهمیت بود، اما آن‌ها خصوصیات گیاهانی را که اطرافشان می‌‌رویید نیز به‌خوبی می‌شناختند.
به گفته پژوهشگران، نئان‌درتال‌ها هدفمندانه گیاهان را انتخاب می‌کردند، گاه به خاطر خواص غذایی و گاه به خاطر خواص دارویی آن‌ها.
نتایج تحقیقاتی بر روی لثه نئان‌درتال‌ها
تیم تحقیقاتی زیرنظر کارن هاردی از لثه‌های پنج نئان‌درتال ده نمونه گرفته و مورد تجزیه و تحلیل قرار داده اند. بقایای این نئان‌درتال‌ها با قدمت ۴۷ هزار تا بیش از ۵۰ هزار سال در غار اس ـ سیدرون اسپانیا کشف شده است.
پژوهشگران با استفاده از روش‌های خاص تجزیه و تحلیلی توانستند برخی مولکول‌های آلی و همچنین بقایای میکروسکوپی گیاهان موجود در لثه نئان‌درتال‌ها‌را مورد بررسی قرار بدهند.
نتیجه این بود که در تمامی نمونه‌لثه‌ها دانه‌های مختلفی از نشاسته که با آتش یا گرما تفت داده و شکافته شده بود پیدا شد. همچنین بقایایی از دانه‌های گیاهی و سبزی و گیاه نیز یافت شد. این یافته نشان می‌دهد که نئان‌درتال‌ها در آن دوره در این منطقه کمتر از گوشت استفاده می‌کردند و گیاهان جایگاه خاصی در رژیم غذایی آن‌ها داشتند.
گیاهان تلخ به عنوان دارو
در یکی از نمونه‌های تحقیقاتی موادی پیدا شد که به‌ویژه می‌توان آن‌ها را در گیاهان تلخ دارویی، مانند بومادران و بابونه پیدا کرد.
استفان باکلی (Stephan Buckly) از دانشگاه یورک بریتانیا و یکی از پژوهشگران این تیم پیدا کردن مواد مربوط به گیاهان تلخی مانند بابونه و بومادران در نئان‌درتا‌ل‌های ۵۰ هزار سال پیش را "تعجب‌آور" می‌داند. بابونه به علت عناصر موجود در آن خاصیتی ضد التهابی دارد.
آنتونیو روساس (Antonio Rosas)، محقق موزه تاریخ طبیعی مادرید می‌گوید: «یافته‌های غار ال ـ سیدرون بر بسیاری از نظریات نادرستی که تاکنون در مورد نئان‌درتال‌ها وجود داشت خط بطلان کشید.»
تا کنون بشر می‌دانست که انسان‌اولیه نیز از آرایه‌ها برای زیباتر کردن بدن خود استفاده می‌کرد. او همچنین از بیماران تیمار کرده و مردگان را به خاک می‌سپرد. اینک بشر می‌‌داند که انسان اولیه از دانشی در مورد تغذیه خود برخوردار بود و از گیاهان داروئی نیز استفاده می‌کرد.