دکتر یزدان نیاز
دکتر یزدان نیاز

دکتر یزدان نیاز

سندرم مسی Messie Syndrome (بیماری جمع کردن اشغال )

سندرم مسی (کسانی که اشغال جمع می کنند )

بازداشت "مسی" ایرانی

آلمانی‌ها به آن‌ها "مسی" (Messie) می‌گویند که ریشه در واژه انگلیسی "mess" دارد که به معنی بی‌نظم و انضباط است. انگلیسی‌زبان‌ها از عبارت "Compulsive Hoarding" به معنی "جمع کردن بدون اختیار و با اجبار" استفاده می‌کنند. در ایران فعلا اسمی برای این افراد وجود ندارد و در گزارش‌ها از کسانی صحبت می‌شود که "عاشق زباله" هستند.

بازداشت "مسی" ایرانی

سه سال پیش رسانه‌های ایرانی از وضعیت پیرزن ۶۱ ساله‌ای گزارش دادند که "عاشق زباله" است. حالا گزارش دیگری از بازداشت مرد "عاشق زباله" در مهر شهر کرج منتشر شده است که با شکایت همسایه‌ها دستگیر و روانه کلانتری شده است. او دو سال پیش نیز بازداشت و به شش ماه زندان محکوم شده بود. اما پس از آزادی ماجرا دوباره تکرار شد.

بازداشت "مسی" ایرانی

افراد دارای "سندروم مسی" دارای مشکل "عدم سازماندهی" هستند و از اختلال روانی در "ارزش‌گذاری" رنج می‌برند. انسان‌ها معمولا تشخیص می‌دهند که چه کالا و اجناسی بعد از مصرف دیگر ارزشی برایشان ندارد و آن را "دور می‌اندازند" که به آن زباله گفته می‌شود. افراد دارای "سندروم مسی" از این توانایی عاجز هستند و زباله‌ها را نزد خود نگه می‌دارند.

بازداشت "مسی" ایرانی

هرچند زباله واژه‌ای عمومی است، اما افرادی که دارای "سندروم مسی" هستند برای آن تفاوت قائل می‌شوند. دیده شده که این افراد مثلا فقط لباس، روزنامه، اسباب‌بازی، مواد غذایی یا بسته‌بندی خالی کالا و یا بطری نوشیدنی را جمع و نگهداری می‌کنند. در موارد حاد هم مشاهده شده که آن‌ها هر چیزی را جمع‌آوری کرده‌اند.

بازداشت "مسی" ایرانی

واژه مسی، ابداع و برگرفته از جزوه‌ای است که توسط یک معلم آمریکایی بنام ساندرا فلتون تهیه شده که خود نیز از این بیماری رنج می‌برد. او در این جزوه برای رهایی از "رفتار مسی‌گونه" راه‌حل‌هایی را ارایه داده است. ساندرا فلتون همچنین در سال ۱۹۸۰ اولین گروه "هم‌یاری" را تشکیل داد که در این‌جا برای اولین بار نظر رسانه‌های عمومی به این مشکل روانی جلب و گزارش‌هایی در این زمینه ارائه شدند.
 

افراد دارای "سندروم مسی" مشکلات دیگری هم دارند. آن‌ها نمی‌توانند برای کارهای خود "اولویت" قائل شوند و امورات سازماندهی و اجرایی زندگی روزمره این افراد هدفمند نیست و غالبا مخدوش است.

اگرچه افراد دارای "سندروم مسی" از وضعیت بی‌نظم و انضباط محل سکونت خود شرمگین هستند، اما قدرت بیماری بیشتر از شرم است و نهایتا این بیماری آنها را به زندگی در تنهایی و عزلت می‌کشاند.
 

پزشکان دریافته‌اند افرادی که دارای "سندروم مسی" هستند معمولا دارای بیماری‌های جانبی جسمی دیگری همچون ضعف بینایی، دیابت نوع دوم، ضعف جسمی و مشکل راه رفتن نیز هستند. (عکس: برنده جایزه یونیسف. زندگی کودکان با والدین دارای سندروم مسی)
تحقیقات نشان می‌دهند که افراد دارای "سندروم مسی" در زندگی کمتر محبت دیده‌اند. آن‌ها سعی می‌کنند چیزی را جمع‌آوری و نگهداری کنند که نسبت به آن احساس خوبی دارند و به هیچ وجه حاضر نیستند آن چیز را به عنوان زباله دور بیاندازند. ترس از ازدست دادن "آن احساس خوب" در این افراد بسیار قوی است.
"سندروم مسی" می‌تواند در عین حال حاصل یک "حادثه ناگوار" و "زخم روحی" در زندگی یک فرد باشد. زخمی که علاج نیافته و تسلی آن به خطا رفته است.
 

در مواردی دیده شده که افراد مبتلا به "سندروم مسی" در بیرون و به ظاهر دارای رفتاری معمولی و حتی به لحاظ شخصیتی دارای ویژگی "کمال‌گرا" و "وسواسی" هستند که در تضاد با این سندروم است.
 

وضعیت افراد مبتلا به "سندروم مسی" هنگامی افشا می‌شود که با شکایت همسایگان به‌خاطر بوی تعفن ناشی از زباله ماموران شهرداری درب منزل را بگشایند.
 

زندانی کردن این افراد، همانند مورد اخیر در مهردشت کرج، بی‌فایده‌ است. این مرد ۴۵ ساله نیز دو سال پیش بازداشت و به شش ماه زندان محکوم شد. او اما پس از آزادی دوباره به جمع‌آوری زباله پرداخت.
 

در آلمان سازمان‌های کمک‌های اجتماعی چون "کاریتاس" به این افراد کمک می‌کنند. متخصصان بر این باورند که کمک یک‌باره و جمع کردن آشغال‌ها و تمیز کردن محل سکونت و همچنین گماردن فردی برای تمیز نگه‌داشتن خانه نیز چاره ساز نیست. در کنار کمک‌های روانپزشکی، متخصصان پیشنهاد می‌کنند یک مربی که خود شخصا در امور این افراد دخالت نمی‌کند به آن‌ها کمک برساند.
 

نابسامانی‌های اجتماعی در همه جوامع باعث بوجود آمدن اختلالات روانی – رفتاری انسان‌ها می‌شود. در ایران تاکنون بسیاری از این اختلالات یا ناشناخته بوده‌اند و یا در مورد آن صحبت نشده و در افکار عمومی به‌صورت منفی و با ترس همراه است. بسیاری از این اختلالات رفتاری را می‌توان با آگاهی‌رسانی و ایجاد ساختارهای کمک‌رسانی رفع کرد.

پیش از دعوا، اول غذا بخورید تا میزان پرخاشگری کاهش بیابد

پیش از دعوا، اول غذا بخورید تا میزان پرخاشگری کاهش بیابد
گرسنگی می‌تواند منجر به بروز رفتار تهاجمی و خشونت در میان زوج‌ها شود. نتیجه یک تحقیق نشان می‌دهد که گرسنگی و به تبع آن پایین آمدن قند خون تأثیر مستقیمی روی رفتار پرخاشگر زوج‌ها نسبت به یکدیگر دارد.
زوج‌هایی که قصد بحث و جدل در مورد موضوعات حساس در زندگی مشترک را دارند، بهتر است که پیش از آغاز بحث به اندازه کافی غذا بخورند.
 به گفته محققان آمریکایی زمانی که قند خون پایین می‌آید، میزان پرخاشگری در زوج‌ها بالا می‌رود.

نتایج تحقیقی که پژوهشگران دانشگاه ایالتی اوهایو انجام داده‌اند، نشان می‌دهد که دعوا، جدل و حتی خشونت‌های خانگی می‌تواند از روی یک دلیل ساده که اغلب نادیده گرفته می‌شود، رخ دهد: گرسنگی.

این پژوهشگران برای اندازه‌گیری میزان پرخاشگری میان زوج‌ها دست به دامن عروسک‌های جادوی "وودو" (Voodoo) شدند که در مناسک سنتی آفریقایی استفاده می‌شود.

پژوهشگران به هر کدام از زنان و مردان شرکت‌کننده در این پژوهش یک عروسک داده و به آنها گفتند که این عروسک نماد شریک زندگی آنان به شمار می‌رود. شرکت‌کنندگان همچنین ۵۱ سوزن نیز دریافت کردند. در مجموع در مدت سه هفته، هر کدام از شرکت‌کنندگان بایستی هر شب، در بدن این عروسک‌ها سوزنی فرو می‌کردند.

هر چه آنها از دست شریک زندگی‌شان عصبانی‌تر بودند، میزان سوزن‌هایی که در بدن عروسک فرو می‌کردند، می‌توانست بیشتر باشد.

انتقام‌گیری از طریق حمله "هدفونی"

در مجموع ۱۰۷ زوج متأهل در این پژوهش شرکت داشتند. هر صبح پیش از صبحانه، و شب پیش از خواب میزان قند خون هر کدام از شرکت‌کنندگان نیز اندازه‌گیری می‌شد.

پژوهشگران برای اندازه‌گیری میزان پرخاشگری میان زوج‌ها دست به دامن عروسک‌های جادوی وودو شدند که در مناسک سنتی آفریقایی استفاده می‌شود. پژوهشگران دانشگاه اوهایو برای اندازه‌گیری میزان پرخاشگری میان زوج‌ها دست به دامن عروسک‌های جادوی "وودو" شدند

نتایج این اندازه‌گیری بسیار روشن بود: هر چه سطح قند خون فرد پیش از خواب پایین‌تر بود، به همان میزان تعداد سوزن‌‌هایی که او در تن عروسک‌"شریک" وارد کرده بود، هم بیشتر بود.

پس از سه هفته این زوج‌‌ها به آزمایشگاه دعوت شده تا در آنجا در یک بازی نهایی علیه یکدیگر شرکت کنند. محققان به آنها گفتند به محض پدیدار شدن یک نقطه قرمز روی مانیتور پیش روی آنان، هر که زودتر دکمه را فشار دهد، برنده می‌شود.

شخص برنده سپس می‌توانست پس از پایان هر دور تصمیم بگیرد که صدای گوشخراشی که از طریق هدفون برای بازنده پخش می‌شود، چه قدر طول بکشد و تا چه اندازه بلند باشد.

البته این زوج‌ها که هر کدام در اتاقی جداگانه قرار داشتند، نمی‌دانستند که در حقیقت همبازی آنها، نه یکدیگر، بلکه یک کامپیوتر است. این کامپیوتر در نیمی از موارد نیز عامدانه بازی را واگذار می‌کرد.

در این مرحله نیز محققان رابطه روشنی را میان سطح قند خون در شب و میزان پرخاشگری در رفتار مشاهده کردند. هر چه میزان قند خون پایین‌تر بود، "حمله هدفونی" به شریک زندگی طولانی‌تر و بلندتر نیز بود.

پژوهشگران پایین آمدن کنترل شخصی را با کاهش سطح قند خون مرتبط می‌دانند. به گفته آنان گلوکز به منزله نوعی موتور محرک برای مغز به شمار می‌رود و برای کنترل رفتار شخصی مهم است.

به این ترتیب با پایین آمدن میزان آن در بدن، کنترل رفتار و احساسات بسیار دشوار می‌شود.

خطر افزایش دو برابری مصرف مواد مخدر روان‌گردان Psychedelia

خطر افزایش 2 برابری مصرف مواد مخدر روان‌گردان






 یک متخصص علوم رفتاری و آسیب شناس اجتماعی با اشاره به افزایش 2 برابری مصرف مواد مخدر روان‌گردان، نسبت به تشدید آسیب‌های اجتماعی و ناهنجاری‌های رفتاری در جامعه هشدار داد.
مجید ابهری در گفتگو با مهر گفت: نیروهای ناتو و آمریکایی که در افغانستان مستقرند تریاک را با قیمت گران‌تر از قاچاقچیان خریداری می‌کنند تا وارد ایران نشود. یکی از پیامدهای این اقدام آنها افزایش 2 برابری مصرف مواد مخدر روان‌گردان در کشور است.
وی افزود: تریاک‌های موجود در بازار تا 90 درصد از مواد زاید از مدفوع انسان تا شیر خشک و رنگ مو و زهره گاو است که بیماری‌های مختلف کبدی را برای مصرف کنندگان بدنبال خواهد داشت.
این آسیب‌شناس اظهار داشت: قیمت گران تریاک و تقلب در آن باعث رونق بازار شیشه و روانگردان‌های جدید شده است که با نام‌های مختلف برای فریب جوانان وارد بازار شده. درحالیکه ریشه اصلی آنها مفتامین بوده و رنگ و ظاهر آنها برای بازاریابی بیشتر عوض می‌شود.
به گفته ابهری، سکته‌های قلبی و مغزی، توهم، فراموشی و از بین رفتن حافظه کوتاه مدت، اخلال در تکلم و بینایی اصلی‌ترین عوارض مصرف روانگردان‌هاست.

 لازم است خانواده‌ها مراقب فرزندان خود باشند و در صورت مشاهده تولیدکنندگان و یا عرضه کنندگان، برای جلوگیری از آلودگی بیشتر جامعه، آنها را به مراکز انتظامی معرفی کنند چرا که حضور این انگل‌ها در جامعه سبب نابودی فرزندان ما می‌شود.
وی ادامه داد: سال 93، سال افزایش آسیب‌های اجتماعی رفتاری است از همین رو متولیان فرهنگی در این سال که با عنوان شعار فرهنگ و مدیریت جهادی معرفی شده، باید فرهنگ شادی را در جامعه تعیین، معرفی و اجرا کنند و به فکر افزایش نشاط اجتماعی بویژه برای جوانان باشند در غیر این صورت شاهد افزایش خشونت‌های رفتاری، افسردگی و ناهنجاری‌های اجتماعی خواهیم بود.

چرا دیدن رنگ در توهم بصری با مواد مخدر روانگردان مختلف با هم فرق دارد (توهم رنگی )

چرا دیدن  رنگ  در توهم  بصری با مواد مخدر روانگردان مختلف با هم فرق دارد
غده کاجی، پینه‌آل، اپی فیز یا چشم سوم


هر ماده مخدر توهم زایی در قسمت خاصی از مغز اثر می گذارد و رنگ دیده شده در زمان توهم بسته به نوع ماده مخدر و میزان ترشح شده هورمون سروتونین و نزدیکی  محل اثر ان روانگردان توهم زا با غدد اپی فیز (پینال ) باعث  دیدن رنگ های مختلف می شود
توهم با ال اس دی اکثر رنگ های ابی و قرمز و مخلوطی از رنگ های دارای یک فرکانس نزدیک است

توهم با ال اس  LSDدی چه  رنگی است
رنگ دیده شده در توهم با ال اس دی بستگی به وضعیت مغزی هر فرد فرق دارد اما گروه های مواد مختلف توهم زا  مثل ال اس دی و سایلوسبین و دی ام تی  اکثرا  دارای یک نوع توهم رنگی هستند
اثرات توهم زا یی ماری جوانا چگونه است
اصولا موادی  که دارای تی اچ سی هستند ابتدا باعث روشن شدن محیط و رنگ ها می شود
چطور بدانیم چه ماده ای چه نوع توهم رنگی می دهد
از روی عکس های که افراد در زمان توهم نقاشی کرده اند می تواند پی برد که هر ماده مخدر توهم زایی چه فرم توهم رنگی می دهد
ایا توهم سیاه سفید هم داریم
بله

توهم فرماندهی Command hallucinations در معتادان به مخدر شیشه

مواد توهم‌زا چه موادی هستند؟ hallucinogenic drug - مشاوره ...

چطور استروسیت ها مغز معتادان به مخدر شیشه (متامفتامین ) را ...

نوشابه مانند ماده مخدر کراک کوکائین متامفتامین(شیشه) دندان ...

متوکسیتامین Methoxetamine مخدر توهم زای جدید صنعتی در ...

مدیریت ولع مصرف شیشه در زمان ترک اعتیاد ماده مخدر ...