دکتر یزدان نیاز
دکتر یزدان نیاز

دکتر یزدان نیاز

گفت‌وگو با فروشنده و مصرف‌کننده گرس: از چت کردن تا پنیک زدن

گفت‌وگو با  فروشنده و مصرف‌کننده گرس: از چت کردن تا پنیک زدن

شقایق طباطبایی- این روزها تفکری در میان جوانان رواج پیدا کرده که مصرف موادهای مخدر چون ماری‌جوآنا و گرس اعتیاد‌آور نیست و تبلیغات نادرستی که مبنا بر بی‌ضرر بودن این مواد وجود دارد باعث شده تعداد زیادی درگیر گرس شوند و در مهمانی‌ها و هر از گاهی از آن استفاده کنند درحالی که متخصصان هر روز درباره ضررهای آن صحبت می‌کنند‌.

 قیمت پایین و در دسترس بودن این مواد باعث شده مورد استقبال جوانان قرار بگیرد‌. جدا از مصرف ماری‌جوآنا و گرس بحث اعتیاد به انواع موادمخدر به ویژه مواد صنعتی نیز به یکی از مشکلات بزرگ جامعه جهانی تبدیل شده که متاسفانه کشور ما نیز از پیشامدهای منفی آن در امان نمانده است‌. برای اینکه با شیوه زندگی یکی از فروشندگان گرس آشنا شویم با یکی از آنها صحبت کردیم و در روزهای آینده با یکی از مصرف‌کنندگان جوان آشنا شده و صحبت خواهیم کرد‌.
  برای اینکه فروشنده‌های ساقی گرس یا وید را پیدا کنیم راه دوری لازم نیست برویم‌ اما اینکه با ما صحبت کنند و اجازه چاپ بدهند، کار سختی است‌. فرهاد 35 سال سن دارد و از همسرش طلاق گرفته و از تنهایی به زندگی در گلخانه‌ای در حوالی تهران پارس روی آورده است‌.
چطوری هم فروشنده هستید و هم مصرف‌کننده؟
چطوری ندارد‌. من عاشق گل و گیاه هستم‌. از وقتی دانه‌های سید (گرس) را کاشتم و چند ماه بعد ساقه‌اش بزرگ شد، دوستانم مدام می‌آمدند و دورهم می‌کشیدیم تا اینکه روز دوستی دست کرد جیبش و 20 تومان روی میز گذاشت و برای دوستانش هم از من می‌گرفت‌. چون گیاه علف وقتی گل می‌دهد خیلی بوی بدی می‌دهد بقیه دوستان نمی‌توانستند گل را پرورش بدهند و از من می‌گرفتند آخر شدم ساقی دوستان‌.
تا به حال شده از مشتری‌ها بپرسی چرا می‌کشی؟
آره، صددرصد‌. اصلا خودشان بهم می‌گویند‌. دو سال پیش از یکی خریدارهام خوشم آمد و می‌خواستم راضیش کنم که نکشد‌. من یک ماه موفق شدم اما خیلی عصبانی می‌شد، باورنکردنی هم عصبانی بود‌. تمام وسایل اتاق را طرف من پرت می‌کرد و به هیچ عنوان از حرفش نمی‌گذشت‌. اصطلاحا فریک می‌زد، قفلی و مخت را می‌خورد بعد من دوباره بهش گرس دادم و با هم کشیدیم و اخلاقش مثل قدیم شد‌. بعضی اوقات شک می‌کنم به اینکه می‌گویند تو به گرس معتاد نمی‌شوی‌ این تازه فقط یکی از موردهایی بود که دیده بودم‌.
میانگین سنی عمده خریدارانت چند ساله است؟
راستش را بخواهید هر کسی زنگ می‌زند که تحویلش نمی‌گیرم‌. یک بار پسربچه‌ای مدرسه‌ای به من زنگ زد و سفارش داد‌. خیلی هم وارد بود‌. رفتم بهش تحویل بدم، دیدم 14 سالش بیشتر نیست‌..‌. منم بهش ندادم و برگشتم‌. اما اکثرا 16 تا 30 ساله هستند‌.
خریدارای خاصی هم داری؟
بله، مثلا خانمی هست حدود 25 ساله که من نگران هستم به زودی اتفاقی براش بیفتد، در هفته صد گرم از من گرس می‌گیرد‌. مصرف طبیعی و ثابتش شده‌. البته خوشبینانه می‌شود حدس زد که خودش ساقی است و از من موادش را
 تامین می‌کند‌.
گیاه علف چه جور گیاهی است؟
علف، جوینت، سیگاری، حشیش، ماری‌جوآنا و... از گیاه کانابیس گرفته می‌شوند‌. کانابیس همان شاهدانه خودمان است‌. خیلی‌ها فکر می‌کنند اگر یک گلدون داشته باشند و سید (دانه علف) کار تمام است‌. اما به هیچ عنوان این‌طور نیست‌. اولا که با پخش این همه مستند از تلویزیون و حتی تابلوها در متروها، همسایه‌ها سریعا امکان داره شناسایی کنند‌. دوما به شدت گیاه حساسی است‌. باید سه ماه اول آبیاری فراوان بشود‌. بعد هر سید فقط یک بار گل می‌دهد، گل داد و دیگه باید یک دانه جدید خرید‌. گل سید خیلی بدبو است‌. چنان بدبو است که سریع حواس همه بهش جلب می‌شود و ممکن است لو برود که چه کاری انجام می‌دهید‌. بعد به رطوبت خیلی حساس است و معمولا یک رطوبت‌سنج باید کنار گیاه باشد که همین رطوبت‌سنج یک میلیون قیمت دارد‌.
از ضررهای گرس خبر داری؟
بله، همه را می‌دانم‌. تازه مشتری‌های پزشکی دارم که می‌آیند گلخانه تا جنسشان را تحویل بگیرند و شده بمانند چند ساعت بحث کنیم‌ البته ما بیشتر به فایده‌هاش توجه می‌کنیم‌. مشکل اصلی ما شیشه است‌. اگر شیشه بکشی کارت تمام است‌. ضررهای گرس زیاد نیست، ریه، کبد، مغز را یک کم آسیب می‌زند و چشم‌های بعضی از مشتری‌های چند ساله ضعیف شده‌. خلاصه هر روز سعی می‌کنم خبری را درباره گرس از دست ندهم‌.
قیمت‌ها در چه حدودی است؟
قیمت به کیفیت بستگی دارد از دو هزار تومان تا 70 هزار تومان است‌. قیمت سید به نژاد بستگی داره تا دو میلیون داریم اما کسی نژاد‌ها را بلد نیست‌.
مگه بهترین نژاد گرس چیست؟
اگر گیر بیاید علف‌های هند و کوبا خیلی معروف‌اند‌. وایت ویدو معروف‌ترین مدل گرس است و علف‌های سنتی ایران هم بد نیست‌.
ماهانه چقدر از خرید و فروش گرس درآمد داری؟
راستش دلم نمی‌خواهد فروشنده باشم، بارها شده تصمیم گرفتم دیگر نفروشم اما وقتی زنگ می‌زنند و در گرونی این روزها مقدار بالا می‌خواهند نمی‌توانم نه بگویم و این‌طوری دوباره شروع می‌کنم به فروش‌..‌.
مگر چقدر ماهانه می‌فروشی؟
من چون گلخانه دارم و دوست‌های مختلف به من می‌سپرن مدل‌های خیلی خوب و مختلفی دارم و اگر خرید و فروش کنم حدودا ماهی 5/4 میلیون در می‌آورم‌.
چطوری به فروش می‌رسانید؟
جدیدا بیشتر سید می‌خرند که خودشان بکارند اما خود من گرمی می‌فروشم‌. حتما دیدید که در بسته‌بندی و پکی می‌فروشند، به خصوص ساقی‌های اطراف تهران این کار را می‌کنند اما من این کار را نمی‌کنم‌. معمولا دیگر به جز دوستانم دیگر نمی‌گذارم کسی داخل خانه بیاید، برای بقیه هم نزدیک باشم، می‌برم‌.
چه مدل‌هایی بیشتر مصرف می‌کنند؟
خب به اینکه برای چه می‌خواهند بستگی دارد‌. معمولا کسی از مدل‌ها اطلاعاتی ندارد، بیشتر می‌گویند برای تمرکز یا برای خنده می‌خواهند‌. اما کلا گرس به دو مدل ساتیوا و ایندیکا
تقسیم می‌شود‌.
مگر چند سال است خرید و فروش می‌کنید؟
پنج سال است‌.
بعد از مصرف چه حالت‌هایی ممکن است به مصرف‌کننده دست بدهد؟
خب حالت‌های زیادی هست‌. یکی‌اش پنیک زدن است‌. کسی که کشیده توهم می‌زند و چیزهای غیرعادی می‌بیند‌. مثلا صداهای عجیب غریب می‌شنود، رنگ اطرافش عوض می‌شود یا چیزی می‌بیند که وجود ندارد! دیگه فرد ‌های یا فلای می‌شود و فاز می‌گیرد و چت می‌کند‌.
موقع مصرف کردن چه حالت بدنی مشهودی وجود دارد؟
یکی این است که ما می‌گوییم چوب کردن یا آب کشیدن‌. آب دهان و زبان خشک می‌شود که به خاطر علف و شیمیایی بودن آن است‌.
از اولین پک تا آخرین پکی که مصرف‌کننده می‌زند در ذهنش چه چیزهایی معمولا می‌گذرد؟
ما بهش می‌گوییم ارتفاع دارد می‌گیرد‌. کلا معروف است دیگر‌. مواد دارد اثر می‌کند و او دارد ارتفاع می‌گیرد‌.
نشانه‌های کسی که خیلی مصرف کرده چیست؟
روی صحبت‌ها و رفتارش اختیاری ندارد‌. فاز گرفته و خمار و چت شده است‌. نشئگی
 همین است دیگر‌.
با قلیان هم علف می‌کشند؟
راستش را بخواهید روش احمقانه‌ای است که بهش می‌گویند چلیم‌. کسایی که می‌ترسند از بوش بقیه بفهمند چی می‌کشند برمی‌دارند داخل قلیان می‌گذارند وفکر می‌کنند چون از آب می‌گذرد دیگه کسی نمی‌فهمد‌.
چطور علف می‌کشند؟
ساده‌ترین مدل آن چوقیدن است دیگر‌. برمی‌دارید علف را خرد و پودر می‌کنین که بهش اصطلاحا می‌گویند شیک کردن که معمولا بهتره با دستگاهش شیکر این کار را انجام بدید بعد داخل پیپر که هر دکه روزنامه‌فروشی دارد می‌پیچین که به اصطلاح به این کار می‌گویند فیله کردن و بعد مثل سیگار می‌کشین‌. بهش رول کردن هم می‌گویند‌.
چطور علف را گروهی می‌کشند؟
سه کام حبس!‌. هر کسی سه پک می‌زند و نفسش را در سینه حبس می‌کند و می‌دهد نفر بعدی‌.
اصطلاح دیگری هست که مشتری‌هاتون برای اینکه کسی نفهمد به کار ببرند؟
خیلی، علوفه رایج‌ترینشه. اصلا بین همه
 رایج‌ترین است‌.
برای اینکه اثر علف باقی نماند چی کار می‌کنند؟
علف آب بدن را می‌کشد و برای همین چشم‌ها قرمز می‌شوند، معمولا قطره داخل چشم می‌ریزند که قرمزی چشم از بین برود‌. اصطلاحا بهش می‌گویند نِف زدن‌

عربستان سعودی چهار نفر را به جرم قاچاق ماری جوانا با شمشیر گردن زد

شفقنا(پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه)- عربستان سعودی چهار نفر را به جرم وارد کردن ماده مخدر و گیاهی ماری جوانا به این کشور گردن زد. 

 سعودی ها درحالی این چهار تبعه این کشور را با شمشیر گردن زده اند که خبرگزاری رسمی سعودی SPA اعلام کرده است این چهارتن، دو به دو با هم برادر بودند.  

این خبرگزاری نام این چهار قاچاقچی ماری جوانا را برادران هادی و عواد الطلق و همچنین مفرج و علی الیامی عنوان کرده است.

به گزارش خبرگزاری الجزیره، مقامات سعودی اعلام کردند این چهار نفر را در جنوب غربی استان نجران و به جرم قاچاق مقادیر زیادی مواد مخدر گردن زده اند. البته سعودی ها نگفته اند این اعدام در چه زمانی انجام شده است.

با اعدام این چهار نفر تعداد اعدام ها با شمشیر در عربستان سعودی از ابتدای امسال به 32 تن رسید. این درحالی است که دیدبان حقوق بشر ضمن انتقاد از افزایش اعدام ها در عربستان سعودی این اعدام ها را نگران کننده توصیف کرده است.

دیدبان حقوق بشر گفته است مقامات سعودی باید فوراً همه اعدام ها را متوقف کنند. این بنیاد حقوق بشری جهانی اعلام کرده است سعودی ها با فشار و شکنجه از این چهار برادر اعتراف گرفته و گردنشان را زده اند. این بنیاد گفته است در طول دو هفته گذشته 17 نفر در عربستان اعدام شده اند و این یعنی در هر روز بیش از یک نفر اعدام شده اند. دیدبان حقوق بشر ضمن ظالمانه خواندن این اعدام ها توقف هرچه سریعتر آنها را خواستار شده است.

در حالی که عربستان برای جرائمی چون تجاوز، قتل، مرتدشدن، سرقت مسلحانه و قاچاق مواد مخدر مجازات اعدام تعیین کرده است، کمیسیونر حقوق بشر سازمان ملل متحد از 78 اعدام در کشور سعودی در سال گذشته با عنوان افزایش بسیار نگران کننده یاد کرده بود.

منبع: الجزیره

ترجمه: شفقنا 

مخدر روانگردان سالویا جایگزین حشیش و گراس  

  • بررسی روش سایکدلیک تراپی با ایبوگین و سایلوسیبین در ترک درمان اعتیاد به کریستال مخدر مت امفتامین (شیشه ) و کوکائین و مواد افیونی
  • نور خورشید اعتیاد اور است . sun exposure releases Endorphins
  • پسر جکی چان به جرم استفاده از مواد مخدر دستگیر شد Jackie Chan's Son Jaycee Detained In Beijing Drug Bust
  • رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر کشور : ماده مخدر جدیدی به نام گل وارد کشور نشده است ؟؟؟؟؟
  • سلام و درود خدمت دکتر یزدان نیاز - پرسش های یک پژوهشگر دل شکسته
  • ایا مصرف ماری جوانا در کنار حیوانات خانگی (سک و گربه ) باعث معتاد شدن انها می شود
  • رابین ویلیامز به علت افسردگی و اعتیاد به الکل و مواد مخدر خودکشی کرد و مرد
  • تشنج و کما و مرگ با مصرف قرص های ترک اعتیاد دراگون (میراگینین)
  • اثرات درمانی گیاه تریاک و ماری جوانا توهمی که معتادان به ان دلخوشند
  • ایا فرقی بین ماری جوانا معمولی و ماری جوانا گل وجود دارد
  • سروتونین (هیدروکسی تریپتامین ) هورمون عاقبت به خیری انسان است.
  • مبانی علمی سایکدلیک تراپی در ترک اعتیاد مواد محرک بر اساس استفاده از سیلوسایبین Psilocybin به جای ایبوگین IBOGAINE
  • انواع گیاه شاهدانه (کانابیس ) و فرق ماری جوانا گل (مخدر گل ) با ماری جوانا معمولی و حشیش چیست
  •   ویدیوی ماری جوانا گل (مخدر گل )
    فرق ماری جوآنای آمریکایی با ماری جوآنای ایرانی‬‎