دکتر یزدان نیاز
دکتر یزدان نیاز

دکتر یزدان نیاز

قرص ریتالین؛ توهم دوپینگ درس‌خوان‌ها

                                                        

قرص ریتالین؛ توهم دوپینگ درس‌خوان‌ها

خبرگزاری تسنیم: متیل فنیدیت، با نام تجاری ریتالین به بازار دارویی دنیا عرضه شد و در ابتدا قرار بود دارویی برای درمان افسردگی، خواب‌آلودگی در طول روز و سندرم خستگی مزمن باشد اما اکنون به اشتباه به نجات بخش شب‌های امتحان تبدیل شده است.                                             

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرضا، اعتیاد یک «بیمارى اجتماعی» است که عوارض جسمى و روانى دارد و تا زمانى که بـه علل گرایش بیمار توجه نشود، درمان جسمى و روانى فقط براى مدتى نتیجه‏‌بخش بوده و فرد معتاد دوباره گرفتار مواد اعتیاد‌آور می‌شود.

اعتیاد به مواد مخدر یکى از مهمترین مشکلات اجتماعی، اقتصادى و بهداشتى بوده که عوارض ناشى از آن تهدیدى جدى براى جامعه بشرى محسوب شده و سبب رکود اجتماعى در زمینه‌های مختلف می‌شود.

ویرانگری‏‌هاى حاصل از آن زمینه ساز سقوط بسیارى از ارزش‌ها و هنجارهاى فرهنگى و اخلاقى شده و بدین ترتیب سلامت جامعه را به طور جدى به مخاطره مى‌اندازد.

پدیده شوم قاچاق موادمخدر، بیش از آنکه فعالیتى سوداگرانه، تجارى و اقتصادى در عرصه مافیاى اقتصاد بین ‌المللى باشد، ابزارى کارآمد، مؤثر و راهبردى در گسترش نظام سلطه صاحبان قدرت جهان بر کشورهاى توسعه نیافته است.

تحلیلگران مسائل سیاسى و اجتماعى بر این باور هستند که در تهاجم و نفوذ فرهنگی، پدیده موادمخدر مهمترین عامل به تباهى کشیدن و انحطاط اخلاقى جوامع به شمار می‌رود.

نگرانی از گرایش قشر تحصیلکرده به مواد مخدر 

متاسفانه گسترش دامنه مصرف موادمخدر در جامعه امروزى به حدى بوده که حتى قشر متفکر و تحصیل کرده را نیز به سمت خود کشانده است.

اعتیاد به عنوان یک آسیب اجتماعی، هیچگاه بطور کامل ریشه‏ کن نمی‌شود، اما با تدبیر، اندیشه و تلاشى مخلصانه حداقل می‏توان آنرا به کنترل در آورد.

اعتیاد سبب تباهى میلیون‏ها مغز فعال می‏شود که سرمایه‏ هاى آینده جامعه بشرى بشمار می‌روند.

اگر درصد کمى از کودکانى که والدین آنها معتاد هستند، به سوى بزهکارى سوق داده شوند، بعد از گذشت چندین سال تعداد بزهکاران در این مملکت به هزاران نفر خواهد رسید.

اعتیاد بیش از یک میلیارد نفر از اعضای خانواده معتادان را در جهان به طور مستقیم با مشکلات ناشى از این آسیب مواجه کرده است.

کشور ما در همسایگى بزرگترین تولیدکنندگان انواع موادمخدر جهان افغانستان و پاکستان و در مسیر ترانزیت موادمخدر قرار گرفته است و در ین راه خود نیز قربانى آن می‌شود.

حجت‌الله تنهایی، رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرضا در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: اعتیاد، یک طیف بوده و از یک گرایش به اعتیاد آغاز می‌شود، با نخستین مصرف، ادامه یافته و با تداوم مصرف، شدت گرفته و با سوءمصرف مواد و سپس اعتیاد، ادامه می‌یابد.

ضرورت آگاه‌سازی مردم از مواد اعتیادآور

وی افزود: برای پیشگیری از اعتیاد راهکارهای بسیاری وجود دارد که یکی از موارد پیشگیری اجتماعی بحث آگاه سازی افراد جامعه برای جلوگیری از گرایش به مواد، شناخت انواع مواد اعتیاد آور و عوارض مصرف آن‌ها بر روی بدن است.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرضا با اشاره به انواع مواد افیونی، محرک، توهم زا و داروهای خاص و نحوه مصرف این مواد گفت: چرت زدن، خشکی دهان، چشم‌های نیمه بسته، کندی نفس، یبوست، خارش بدن و گرفتگی صدا از جمله علائم مصرف مواد مخدر است.

وی نیروزا بودن و فعال کردن و تندکردن واکنش‌های افراد را از جمله تفاوت های مواد محرک کوکائین، کراک، آمفتامین، حشیش نسبت به مواد مخدر تریاک، شیره، هروئین، مورفین، کدئین، متادون دانست و بیان کرد: اعتیاد یک عادت پیشرونده، تأثیرگذار و فراگیر، با عوارض منفی و خارج از کنترل است.

تنهایی تصریح کرد: آموزش و پرورش به عنوان نهادی فرهنگی که جمعیتی عظیم از دانش آموزان و نسل نوپای جامعه را در خود جای داده، می‌تواند تأثیر مهمی در مقابله با معضل اعتیاد در جامعه داشته باشد.

اشتباه در استفاده از داروی ریتالین

وی تصریح کرد: به اشتباه مد شده است که برای بیدار ماندن در شب‌های کنکور دانشجویان از داروی ریتالین استفاده می‌کنند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرضا اظهار کرد: متیل فنیدیت، با نام تجاری ریتالین به بازار دارویی دنیا عرضه شد و در ابتدا قرار بود دارویی برای درمان افسردگی، خواب‌آلودگی در طول روز و سندرم خستگی مزمن باشد، اما به تدریج بعضی مطالعات نشان دادند که می‌شود از این دارو در درمان بچه‌هایی که دچار اختلال بیش فعالی و کم توجهی هستند استفاده کرد.

وی با اشاره به اینکه ریتالین، شیشه و حشیش به اشتباه دوپینگ درس‌خوان‌ها است، افزود: ریتالین خواصی شبیه آمفتامین همان دارویی که اکستازی یا قرص‌های اکس از آن می‌آید با این حال اثر دارو، کوتاه‌مدت است و باید آن‌‌را به طور مرتب مصرف کرد، به همین دلیل دارو از لیست موارد لازم برای پارتی‌های شبانه به یک معجزه نجات‌بخش برای شب‌های امتحان تبدیل شده است.

وی تصریح کرد: با آمدن ریتالین، مصرف قرص‌های کافئین، قرص‌های سرعت، نوشابه‌های انرژی‌زا، قهوه‌های غلیظ و مصرف سیگار در شب‌های امتحان، کنار رفتند و الان شب‌های امتحان این دارو به روش‌های مختلف مانند خوردن قرص، استنشاق پودر آن یا تزریق مایع استفاده می‌شود.

تنهایی بیان کرد: با گسترش مصرف، عوارض ریتالین هم خودشان را نشان دادند، بی‌خوابی، بی‌اشتهایی، افسردگی، تحریک‌پذیری، درد شکم، سردرد، خشکی دهان، تیک‌های عصبی و لرزش، مشکلات کبدی، فشار بالای خون، تپش قلب، بی‌نظمی قلبی و حتی مرگ یکی از بدترین عوارض دارو هم ایجاد توهم‌هایی شبیه بیماری روانی اسکیزوفرنی است.

به گزارش تسنیم، عوارض ناشی از مصرف قرص‌های شب امتحان، ضرورت پیگیری جدی در این زمینه را بار دیگر به مسئولان گوشزد می‌کند و همه باید برای مبارزه با مصرف این قرص‌ها در قشر تحصیل‌کرده، اقدام جدی انجام دهند.

رواج و مصرف ماده مخدر روانگردان صنعتی جدید بونسای در ...

نوتروپیک ها Nootropic موثرترین داروها در ترک و درمان اعتیاد ...

opium.site: تقاوت ریتالین با روبیفن چیست و کدام برای ...

سیگاری ریتالین smoking ritalin - Opium.Site وبلاگ رسمی ...

Opium.Site وبلاگ رسمی دکتر رضا یزدان نیاز: "مودافینیل ...

ریتالین در ترک اعتیاد مواد محرک مثل کوکائین و متامفتامین ...

عوارض جانبی مصرف ریتالین - Opium.Site وبلاگ رسمی دکتر ...

عوارض ریتالین side effect ritalin - Opium.Site وبلاگ رسمی ...

طریقه اکادمیک و علمی درس خواندن برای تقویت حافظه (ریتالین )