دکتر یزدان نیاز
دکتر یزدان نیاز

دکتر یزدان نیاز

مراحل و اثرات مصرف و نشئگی ماده مخدر متامفتامین (شیشه )

مراحل و اثرات مصرف و  نشئگی ماده  مخدر متامفتامین (شیشه )

این مطلب بر اساس تجربه شخصی مصرف کننده های مت آمفتامین (شیشه) نوشته و توسط اینجانب ترجمه شده است و ذکر دو نکته زیر را صروری میدانم :

1- تجارب افراد متفاوت است و شاید نحوه تأثیر مت آمفتامین و یا زمان های عنوان شده برای مراحل ، متفاوت باشد ولی در کل این مراحل را تمامی مصرف کنندگان شیشه کم و بیش طی می کنند .
2- نامگذاری مراحل توسط اینجانب با توجه به معنی کلمات انگلیسی انجام گرفته و احتمال دارد که در بین مصرف کنندگان ایرانی مصطلح نباشد ولی مفهوم واژه ها را می رساند .

مراحل مصرف شیشه (بصورت تجربی)

هجوم (the rush) : هجوم نخستین پاسخ ماده مخدر به مصرف کننده است هنگامیکه شیشه (مت آمفتامین) می کشد یا تزریق می کند . در طی هجوم ، ضربان قلب مصرف کننده افزایش یافته و متابولیسم ، فشار خون و نبض بالا می رود . بر خلاف هجوم حاصل از کراک کوکائین که تقریباً 2 تا 5 دقیقه طول می کشد ، هجوم مت آمفتامین می تواند بیشتر از 30 دقیقه هم ادامه یابد .

نشئگی (the high) : نشئگی به دنبال هجوم پدید می آید که گاهی اوقات " کتف shoulder " هم نامیده می شود . مصرف کننده اغلب در طی نشئگی احساس می کند که به طور سلطه گرانه ای زرنگ تر شده و منطقی و جدل پذیر می شود . اغلب برای تمام کردن جملات خود حرف دیگران را قطع می کند . اثرات توهمی در یک مصرف کننده می تواند تمرکز زیاد بر روی یک موضوع بی اهمیت و ناچیز ، مانند تمیز کردن مکرر یک پنجره برای چندین ساعت را سبب شود . مرحله نشئگی می تواند به مدت چهار تا 16 ساعت ادامه یابد .

خرنشئگی (the binge) : خرنشئگی مصرف بی رویه ماده مخدر یا الکل است . خرنشئگی بر اثر میل شدید مصرف کننده برای ماندن در نشئگی و استمرار در کشیدن و یا تزریق شیشه (مت آمفتامین) پدید می آید . خرنشئگی می تواند از 3 تا 15 روز طول بکشد و در طی آن مصرف کننده هم بصورت مغزی و هم جسمی بیش از حد فعال (hyperactive) می شود . هر دفعه که بیشتر شیشه می کشد یا تزریق می کند مرحله هجوم دیگری اما کوتاه تر را تجربه می نماید تا سرانجام دیگر مراحل هجوم و نشئگی نخواهد داشت .

پیچیدن (tweaking) : یک مصرف کننده مت آمفتامین هنگامیکه مرحله ای از اعتیاد به نام پیچیدن را تجربه می کند بسیار خطرناک است . وقتی که مت آمفتامین (شیشه) مراحل هجوم و نشئگی طولانی مدتی را فراهم نمی کند به شرایطی در انتهای مرحله خرنشئگی می رسد که به آن پیچیدن می گویند . در این مرحله از آنجاییکه مصرف کننده قادر نیست احساسات آزار دهنده و سهمگین ولع مصرف و بیهودگی را از بین ببرد ، احساس شخصیت و هویت خود را گم می کند . خارش شدید شایع است و مصرف کننده می پندارد که زیر پوست او حشرات در حال خزیدن هستند . از آنجاییکه برای روزهای متوالی حتی یک لحظه هم نمی تواند بخوابد ، اغلب در حالت کاملی از جنون (psychosis) بسر برده و در دنیای خود غوطه ور است ; آواز می خواند و به چیزهایی که هیچکس نمی تواند درک کند گوش می دهد ، توهمات او همچنین زنده است به طوریکه به نظر می رسد واقعی اند ، از دنیای واقعی منفصل است ، او می تواند متخاصم و خطرناک برای خود و دیگران باشد . پتانسیل او برای معیوب کردن خود بسیار بالا است .

سقوط (the crash) : سقوط موقعی اتفاق می افتد که بدن تعطیل می کند و قادر نیست که از عهده اثرات ماده مخدر (شیشه) برای درهم شکستن آن برآید . این مسئله یک دوره طولانی خواب را برای شخص مصرف کننده به ارمغان می آورد . حتی بطور معمول ، شدیدترین مصرف کننده ها نیز در طی سقوط تبدیل به یک مرده می شوند . سقوط می تواند یک تا سه روز به درازا بکشد .

خماری شیشه (meth hangover) : بعد از سقوط ، مصرف کننده به یک مرحله رو به افول ، قحطی ، از دست دادن آب بدن و کاملاً خسته از لحاظ جسمی ، ذهنی و عاطفی می رسد . این مرحله که خماری نامیده می شود معمولاً 2 تا 14 روز طول می کشد . بعنوان یک " راه حل " برای این احساسات این است که که دوباره بیشتر از قبل شیشه مصرف کند و این همان چیزی است که شخص را به اعتیاد می کشاند .

محرومیت (withdrawal) : اغلب می تواند 30 تا 90 روز پس از آخرین مصرف طول بکشد بدون آنکه مصرف کننده متوجه باشد که در حالت محرومیت بسر می برد . در ابتدا او افسرده می شود ، انرژی خود و قابلیت تجربه لذت را از دست می دهد و سپس ولع مصرف مجدد و بیشتر مت آمفتامین (شیشه) ، ضربه خود را وارد می کند . اغلب مصرف کننده ها در این حالت میل به خودکشی پیدا می کنند و زمانیکه محرومیت شدیداً دردناک و مشکل می شود بازگشت می کنند . بنابراین 93 درصد از آنها در درمان های سنتی ناموفق بوده و به مصرف مجدد مت آمفتامین (شیشه) روی می آورند .

منبع سایت بازگشت قسمت اعتیاد و انواع مواد مخدر

چگونه تریاک مصرف کنیم تا کمترین اسیب را به بدن برسانیم

چرا به ما نشئگی تفکر کردن را آموزش نداده اند Euphoria thinking

Opium.Site وبلاگ رسمی دکتر رضا یزدان نیاز: راش با مواد مخدر ...