دکتر یزدان نیاز
دکتر یزدان نیاز

دکتر یزدان نیاز

بلوغ زودرس و کوتاهی قد در پسر بچه ها با مصرف ماریجوانا مرتبط است . Boys who smoke cannabis 'are four inches shorter'

بلوغ زودرس و کوتاهی قد  در پسر بچه ها با مصرف ماریجوانا مرتبط است .
Boys who smoke cannabis 'are four inches shorter'

پسران مصرف کننده ماری جوانا در بلوغ 10 سانتیمتر کوتاه تر از همسالان خود می شوند مطابق با پژوهشی که اخیراً در کنگره اروپایی غدد (endocrinology) در دوبلین ایرلند ارائه شده است ، ماریجوانا می تواند ضمن رشد ناقص موجب بلوغ زودرس در پسرها شود .
 

 
این گروه دریافتند پسرهایی که ماریجوانا مصرف می کنند ، تا سن 20 سالگی حدود 4 اینچ (10 سانتی متر) کوتاه تر از سایر پسرها (که ماریجوانا مصرف نمی کنند ) هستند .


شرح :
ماریجوانا شایع ترین ماده مخدر در ایالات متحده آمریکا ، به ویژه در جوانان و نوجوانان است . به گفته موسسه ملی سوء مصرف مواد ، یک نظرسنجی در سال 2014 نشان داد که 11.7 درصد از دانش آموزان کلاس 8 آمریکا (معادل دوم راهنمایی در ایران) در سال گذشته ماریجوانا مصرف کرده اند که 6.5 درصد از آنها ماریجوانا را به طور مداوم استفاده می کنند .

مطالعات متعددی از عوارض بهداشتی و سلامت بالقوه مصرف ماریجوانا تاکنون مستند شده است . به عنوان مثال در ماه گذشته ، نشریه اخبار امروز پزشکی (medical news today) پژوهشی را گزارش کرده که بیان می کند نوجوانان 13 تا 20 سال (teenagers) که به مدت 3 سال ماریجوانا مصرف می کنند در خطر ابتلا به اختلالات مغزی و نقصان حافظه بلند مدت قرار دارند .

 مطالعه دیگری که در نشریه پزشکی خواب بالینی (journal of clinical sleep medicine) در ماه فوریه چاپ شده است ، مصرف ماریجوانا را با افزایش زمان خواب روزانه (daytime sleep) در نوجوانان مرتبط دانسته است .

با اینحال تیم درگیربا این پژوهش اخیر به سرپرستی دکتر سیدرضا رضوی شکیل (Dr.Shakeel Raza Rizvi) از دانشگاه کشاورزی پیرمهرعلی شاه راولپندی پاکستان می گوید که مطالعه اش اولین تجزیه و تحلیل در زمینه اثرات مصرف ماریجوانا در بلوغ پسران است .


پسرانی که ماریجوانا مصرف می کنند ، در سن 20 سالگی حدود 4 اینچ کوتاه ترند .
دکتر رضوی و همکارانش سطح هورمون مربوط به بلوغ و رشد را در نمونه های خون که از 217 پسر معتاد به ماریجوانا و220 پسر سالم جمع آوری شده بود ، اندازه گیری نمودند .

با مقایسه نمونه ها ، پسرانی که مصرف می کردند از میزان بالاتری از هورمون های مربوط به بلوغ شامل تستسترون و جسم زرد (luteinizing) برخوردار بودند . همچنین این تیم تشخیص دادند که سطح هورمون های رشد در پسران مصرف کننده نسبت به افراد سالم کاهش داشته است .

در آنالیز وزن و قد پسران ، مشخص شد آنهایی که ماریجوانا مصرف نمی کردند ، در سن 20 سالگی به طور متوسط ، 4.6 کیلوگرم سنگین تر و 4 اینچ (10 سانتی متر) بلند تر از مصرف کنندگان ماریجوانا بوده اند .

این تیم به عنوان بخشی از پژوهش خود " هورمون استرس " کورتیزول 0 – در 10 مصرف کننده مشخص را از طریق نمونه های بزاق بررسی نموده که افراد مصرف کننده نسبت به افراد سالم از غلظت کورتیزول بسیار بالاتری برخوردار بودند .

بر اساس این یافته ها ، دکتر رضوی و همکارانش فرض و نتیجه گیری کرده اند که مصرف ماریجوانا با هدف قرار دادن پاسخ های استرس منجر به سرکوب رشد شده و بلوغ زودرس را موجب می شود .

در حالی که این یافته ها بیانگر تأثیرات قابل توجهی در سلامت نوجوانان پسر است ، دکتر رضوی می گوید که ممکن است مصرف ماریجوانا پیامدهای گسترده تری را آشکار سازد . " بلوغ زودرس با شروع مصرف ماریجوانا و الکل در سن و سال پایین تر مرتبط است و بالغین زودرس میزان بالاتری از سوء مصرف مواد را دارا هستند زیرا آنها در یک سطح اولیه بلوغ عاطفی به مرحله خطر وارد می شوند " .

منبع سایت بازگشت Boys who smoke cannabis 'are four inches shorter' - The