دکتر یزدان نیاز
دکتر یزدان نیاز

دکتر یزدان نیاز

تدریس رسمی قاچاق مواد مخدر در دانشگاه کانادا

تدریس رسمی قاچاق مواد مخدر در دانشگاه کانادا

اولی می گوید « دانشجویی؟» دومی سر تکان می دهد که بله !

 اولی می گوید «چه رشته ای می خوانی؟»

 دومی می گوید «رشته کشت، تولید و بازاریابی مواد مخدر !» خیال می کنید شوخی می کنیم؟ هرگز !

 کانادایی ها یک رشته دانشگاهی جدید ایجاد کرده اند برای آموزش کشت، تولید و بازاریابی مواد مخدر و بهانه شان هم این است که گرایش به مواد مخدر بویژه ماری جوانا در کشورهای آمریکای شمالی به شدت افزایش داشته است.

  

به گزارش جام جم آنلاین، دانشگاه «کوانتلن پلی تکنیک» در بریتیش کلمبیای کانادا از پائیز امسال رشته «تولید، فروش و بازاریابی» مخدر ماری جوانا را راه اندازی می کند و کلاس هایی را در این ارتباط تشکیل می دهد.هدف از ایجاد این رشته و تدریس آن آموختن نحوه کشت، تولید و فروش مواد مخدر به گونه ای است که مصرف کنندگان آن به مخدرهای خالص دسترسی داشته باشند.

به نوشته راشاتودی دوره تدریس دروس این رشته خاص 13 هفته است. این رشته در حالی در دانشگاه مذکور تدریس خواهد شد که هم اکنون مصرف این مخدر در اغلب شهرهای کانادا ممنوع بود و فقط با دستور پزشک و در شرایطی که بیمار به آن نیاز داشته باشد می تواند از ماری جوانا استفاده کند.

بر اساس این گزارش، در آمریکا نیز که ایالت های آن یکی پس از دیگری در حال قانونی کردن استعمال ماری جوانا هستند قرار است دانشگاه ها دروسی مشابه دانشگاه کوانتلن پلی تکنیک بریتیش کلمبیا ارائه کنند.برای مثال دانشگاه دنور از جمله مراکز آموزشی است که گفته می شود قرار است در آن کرسی مواد مخدر دایر شود.

گزارش مرکز تحقیقات سیاست مواد مخدر آمریکا، نشان می دهد شهروندان ایالات متحده در طول دهه گذشته بیش از 100 میلیارد دلار صرف خرید و مصرف کوکائین، هروئین، ماری جوانا و مت آمفتامین کرده اند.

سازمان ملل متحد نیز اعلام کرده است که حدود ۸ درصد از مردم آمریکا و کانادا به نوعی ماری جوانا مصرف کرده یا می کنند.اولین نشانه ها از مصرف ماری جوانا به هزارهٔ سوم پیش از میلاد یعنی پنج هزار سال پیش مربوط می شود. در زمان حاضر در غرب، ماری جوانا پرمصرف ترین مادهٔ مخدر است.

گفتنی است ماری جوانا یک ماده مخدر روان گردان و خطرناک است که موجب سرخوشی می شود، هوشیاری و خودآگاهی فرد را برهم زده و او را دچار تحریف ادراک، عدم هماهنگی و توازن، افزایش ضربان قلب و تنفس و گیجی می کند. از جمله عوارض و خطرات مصرف این ماده مخدر می توان به اغتشاش فکری، سرگردانی و توهمات اشاره کرد، معمولا میزان اختلالات عصبی و شخصیتی در افرادی که مصرف ماری جوانا در آنها بسیار بالاست، بیش از افراد عادی است.

هرچند کارشناسان مواد مخدر، ماری جوانا را دروازه ورود به مواد اعتیادآور قوی تر می دانند اما متاسفانه حتی اصناف و اتحادیه های کارگری آمریکا از رفع منع قانونی استفاده از ماری جوانا حمایت می کنند. آنها معتقدند آزادسازی ماری جوانا به گسترش صنایع و کسب و کارها در این ایالت و افزایش درآمد آنها کمک خواهد کرد. درحالیکه مخالفان می گویند قانونی شدن مصرف ماری جوانا باعث تسهیل دسترسی نوجوانان به آن و گسترش مصرف این ماده مخدر در مدارس می شود.

آزادسازی ماری جوانا نگرانی و انتقاد رهبران کشورهای آمریکای لاتین مانند روسای جمهوری مکزیک و کلمبیا را به همراه داشته است.