دکتر یزدان نیاز
دکتر یزدان نیاز

دکتر یزدان نیاز

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر خبر داد: شناسایی ۴۵۰ نوع روانگردان

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر خبر داد:

شناسایی ۴۵۰ نوع روانگردان

قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر کاهش تقاضا را تنها راه پیشگیری از اعتیاد به مصرف مواد افیونی برشمرد و گفت: بیش از ۲۶۰تن انواع مواد مخدر طی سال جاری در کشور کشف شد.

به نقل از مهر، سردار علی مویدی روز سه شنبه در آئین معرفی دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان سمنان به میزبانی سالن مدیریت بحران 

استانداری، اظهار داشت: امروز در نظام جمهوری اسلامی به لحاظ امکانات در جایگاهی قرار داریم که به جرات می توان گفت که یگان پلیس در مبارزه با مواد مخدر حرف اول را می زند که با وجود فضای فرهنگی، مذهبی، نوع بافت اجتماعی و گروه های موثر در کشور نیازمند به کار پیشگرانه هستیم چراکه باید گفت که برای مبارزه با مواد مخدر خانواده باید به عنوان محور اصلی در این امر مورد توجه واقع شود.

وی افزود: برای مبارزه با مواد مخدر به علت پیچیده و گسترده بودن نیازمند آن است که امروز همه دستگاه های اجرایی و آحاد مردم دست بر دست هم دهند تا بتوانیم ریشه این اعتیاد خانمان سوز را از کالبد جامعه بیرون بکشیم.

 

 

جایگاه مطلوب ایران در راستای مبارزه با مواد مخدر


قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای مبارزه با مواد مخدر، اظهار کرد: اقدامات این ستاد در این زمینه به نسبت خیلی از کشورها در جایگاه مطلوبی است که می توان گفت تنها راه نتیجه بخش بودن اقدامات و پیشگیری از اعتیاد به مصرف مواد مخدر، کاهش تقاضا به شمار می رود که خوشبختانه دولت یازدهم نیز در این امر با رویکرد اجتماع محور پیشگام است.

مویدی تصریح کرد: با توجه به صنعتی شدن جوامع امروز، مواد مخدر نیز از این قاعده مستثنی نبوده بلکه روز به روز شاهد افزایش تولید این مواد افیونی هستیم که عمدتا از جوامع غربی به کشورهای دیگر وارد می شود که مواد مخدر صنعتی از نظر اجتماعی تباه کننده ترین تهدید فعلی جامعه محسوب می شود که کشف بیش از ۲۶۰ تن انواع مواد مخدر در سال جاری گواه افزایش روند مصرف در بین جامعه است که باید برای جلوگیری از مصرف و اثرات سو آن از طرف مجموعه های ذیربط تدبیری اندیشه شود.

وی افزود: افزایش گرایش به مصرف مواد از سنتی به صنعتی و درگیر کردن کل نظام یک جامعه به عنوان تهدید جدی می توان این نکته را دریافت که اعتیاد نه تنها در ایران بلکه دولتمردان جوامع در حال رشد و توسعه را با نگرانی روبرو کرده است.

دشمنان ملت ایران با وارد کردن مواد مخدر دنبال اهداف سیاسی هستند


قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: کشور افغانستان را می توان به عنوان تولید کننده اصلی مواد مخدر سنتی برشمرد که بر اساس این ظرفیت دشمنان نظام و ایران با وارد کردن این مواد به صورت چاقاق با اهداف سیاسی سعی در خدشه وارد کردن به پیکره این نظام مقدس را دارند لذا باید همه اقشار جامعه در برابر این تهدیدات دیگران را آگاه و جامعه را از مصادیق زیان بار اعتیاد مطلع کنند.

مویدی همچنین توضیح داد: اعتیاد در جوامع امروز با سرعت شگرفی در حال گسترش است که می توان گفت ۲۳۰ تا ۲۴۰ نفر در دنیا به آن و اثرات سوء آن مبتلا هستند به صورتی که نمی توان جایی را برشمرد که دغدغه مقابله با مواد مخدر را نداشته باشد.

وی افزود: تاکنون ۴۵۰ نوع انواع روانگردان در دنیا شناسایی شده است که از سویی این مواد با چشم غیرمسلح قابل رویت و کشف نیستند که باید ابزار و امکانات لازم برای تشخیص مواد صنعتی در اختیار پلیس قرار گیرد و پلیس مجهز به امکانات شناسایی این مواد صنعتی جدید شود.

دستگیری ۲۳۰ هزار معتاد و قاچاقچی در کشور


قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره ارتباط زندان و پیشگیری از اعتیاد، بیان داشت: سالانه حدود ۲۳۰ هزار نفر معتاد و قاچاقچی در کشور توسط نیروی انتظامی دستگیر می شوند که با پر کردن فضای زندان ها و انسداد مرزها و دیوارکشی تا حدی توانسته ایم از ورود مواد مخدر سنتی به کشور جلوگیری کنیم که باید همه نهادها، سازمان ها و دستگاه های اجرایی و همکاری و تعامل با ستاد مبارزه با مواد مخدر با آگاهی رسانی و پاک سازی معتادان در کاهش این آمار ساعی باشیم.

مویدی همچنین با اشاره به علت روی آوردن مردم به این مواد زیان آور، بیان داشت: فقر، گرسنگی، مشکلات روحی و روانی، اقتصادی، اجتماعی و حاشیه نشینی، مصرف مواد مخدر را در پی دارد که با افزایش آگاهی در مردم و شناخت جامعه و خانواده ها نسبت به مواد مخدر می توان پیشگیری از اعتیاد را افزایش دهیم.

وی درباره راهبردهای ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز گفت: با اجرای آئین دادرسی کیفری جدید می توان اظهار امیدواری کرد که تعامل و همکاری دستگاه قضایی می تواند از جمله راهبردهای کاهش اعتیاد محسوب شود و از سوی دیگر نهادهای علمی نظیر مراکز آموزشی و دانشگاهی با ارائه طرح های پیشنهادی در زمینه کاهش اعتیاد می توانند پیشگام باشند.