دکتر یزدان نیاز
دکتر یزدان نیاز

دکتر یزدان نیاز

مضرات تریاک در برابر ماری جوانا و شیشه صفر است / متادون نسبت به تریاک و هروئین آثار مخرب تری روی مغز انسان دارد

مضرات تریاک در برابر ماری جوانا و شیشه صفر است / تریاک دولتی می تواند باعث خلوت شدن دادگاه ها شود/ متادون بیشترین آثار مخرب را روی مغز افراد دارد

تریاک - کراپ‌شده
امروزه متاسفانه بیشتر دانشجویان از حشیش و ماری جوانا استفاده می کنند.آمارهای منتشر شده درخصوص اعتیاد از سوی دولت غیر منطقی و غیر واقعی است چرا که از هر پنج نفر یک نفر ماری جوانا و حشیش می کشند.
اختصاصی قدس آنلاین- دکتر محمد رضا یزدان نیاز فوق تخصص ترک اعتیاد و درمانگر اختلالات روحی و  روانی در گفت و گو با قدس آنلاین با بیان اینکه مصرف تریاک به دلیل عدم توهم زایی منع  شرعی ندارد اظهار داشت: در شرع مقدس اسلام تریاک به هیچ عنوان منع شرعی ندارد چرا که در آموزه های دینی ما آمده است ماده توهم زا حرام است از این رو علمای اسلام حشیش و ماری جوانا را حرام و نجس اعلام کرده اند اما تریاک به دلیل اینکه چنین اثر مخربی همچون مواد صنعتی بر مغز نمی گذارد حرام یا نجس عنوان نشده است چرا که کشیدن این افیون توهم زا نیست.
  
 وی با بیان اینکه تریاک اثر مخرب کمتری بر مغز نسبت به سایر مواد مخدر دارد اظهار داشت: موضوع آزاد سازی مواد مخدر که این روزها رسانه ای شده است تنها درباره تریاک صدق می کند نه سایر مواد مخدر توهم زایی که در بازار وجود دارد. یزدان نیاز اظهار داشت: آن چیزی که حجت الاسلام نوروزی عضو کمیسیون قضایی مجلس درخصوص آزاد سازی تریاک مطرح کرده اند به همان کوپنی کردن تریاک باز می گردد زیرا به نسبت مواد مخدر تریاک از سایر مواد مخدر کم ضررتراست. شیره ای که از تریاک گرفته میشود به نسبت تریاک پر ضرر وهروئین که از تریاک گرفته می شود ضرر بسیار بیشتر ی دارد چرا که قدرت اعتیاد آوری دارد و متادون از هروئین قوی تر است. بنابراین اگر بخواهیم قدرت تخریبی مواد مخدر را بر مغز ارزیابی کنیم تریاک کمترین تاثیر و متادون بیشترین آثار مخربی را به جای می گذارد.
وی درباره عدم کارآیی شربت ترک تریاک تصریح کرد: متاسفانه در سالهای گذشته برخی با دنباله روی از آمریکا وکشورهای غربی برای ترک تریاک از متادون استفاده کردند  که روش بسیار مخربی است. در حالی که در آمریکا متادون را تنها برای ترک هروئین به معتادان می دادند اما در ایران دارویی قوی تر از هروئین به نام متادون در اختیار معتادان قرار داده میشود. هر چند کنگره شصت شربت تریاک را برای ترک تریاک در اختیار معتادان قرار داد اما به واقع این شربت راه حل مناسبی برای ترک تریاک نبود چرا که علاوه براینکه داخل آن الکل ریخته شده بود فقط قبح کشیدن را به خوردن تبدیل کرد!
این درمانگر اختلالات روحی و روانی  با تایید طرح کوپنی شدن تریاک به قدس آنلاین گفت: بنده به عنوان یک پژوهشگر وکارشناس مواد مخدر حرکت صورت گرفته دولت را در جهت کوپنی کردن تریاک به افراد مسن تایید می کنم به این دلیل که تریاک هایی که از طریق قاچاقچیان توزیع می شود دارای میزان بالایی ناخالصی اعم از سرب و مواد آرسنیک سمی است.  در واقع می توان گفت آن کسی که امروز تریاک می کشد به دلیل ناخالصی های آن دچار بیماریهای ریوی و مغزی خواهد شد چرا که قاچاقچیان برای افزایش وزن تریاک یک کیلوگرم آن را با مخلوط کردن مواد زایدی به سه الی چهار کیلو تبدیل می کنند. از این رو بهتر است همان رویه ای که پیش از انقلاب دنبال شد یعنی پخش کردن تریاک کوپنی خالص واستاندارد به معتادان بالای شصت سال دنبال شود. بی شک در صورتی که این طرح تصویب شود  افراد معتاد به تریاک کمترین مورفین را بدون مواد زاید دریافت خواهند کرد.
دکتر یزدان نیاز با تاکید بر سود آوری طرح برای دولت وکاهش پرونده های قضایی مواد مخدر تصریح کرد: این طرح در واقع به نفع دولت است چرا که دولت ماده مخدر تریاک را می گیرد، می دهد و میفروشد و سود می برد یعنی دولت به جای قاچاقچی هم سود می برد وهم ماده خالصی را به دست مصرف کننده می رساند. این مساله قابل اهمیت است که سرب و آرسنیک در داخل این مواد نباشد چرا که این مواد منجر به مشکلاتی در سیستم عصبی می شوند. متاسفانه ایرانی ها به دلیل اختلالات ژنتیکی، مسائل محیطی و آلودگی هوا جامعه ای پر از اضطراب دارند وبنابراین نوجوانان وجوانان مضطرب در این جامعه برای کاهش اضطراب خود به ماده مخدری که در بازار است روی می آورند. متاسفانه امروزه در بازار ماری جوانای گل و شیشه  به وفوربرای رفع اضطراب یافت می شود.   وی اظهار داشت: حال اگر طبق سنت قدیم تریاک سالم را در جامعه پخش کنیم بنده با این مساله موافقم که تریاکی بودن به مراتب بسیار بسیار بهتر از شیشه ای بودن است ازاینکه شما به ماده ای معتاد شوید که هم از نظر اسلامی حرام؛ نجس و اختلال تفکر و اسکیزوفرنی می دهد باید نگران بود. 
اینکه این موضوع در جامعه جا بیفتد و دست سوداگران هم قطع شود از آن طرف دادگاه ها خالی می شود چون وقتی دولت عامل پخش وکوپنی شدن تریاک شود تعداد قاچاقچی کاهش می یابد و روی سیستم قضایی کشور فشار نمی آورند. در حال حاضر بسیاری از زندانیان به دلیل قاچاق تریاک واینکه قادر به پرداخت جبران خسارت به دولت برای قاچاق چهار کیلو به بالا از تریاک نیستند در زندان به سر می برند، این مساله باری از دوش  قوه قضاییه برمی دارد.
 وی درخصوص عوارض مصرف متادون برای ترک تریاک گفت: مصرف متادون جامعه را نابود می کند متاسفانه  اکثر افرادی که برای ترک تریاک از متادون استفاده می کنند  دچار ناتوانی جنسی، کبد چرب، افسردگی هستند. این مساله حتی منجر به تاثیرات نامطلوبی در روابط خانوادگی واجتماعی شده است. کاهش قدرت جنسی براثر استفاده از متادون موجب افزایش طلاق، فساد و فحشا شده است.
دکتر یزدان نیاز در پاسخ به اینکه آیا ممکن است این طرح منجر به افزایش اعتیاد جوانان به تریاک شود به قدس آنلاین گفت: در حال حاضر قبل ازهر چیزی باید به مساله ای به نام کاهش آسیب و اعتیاد بیاندیشیم. مصرف  ماده تریاک در طولانی مدت و مثلا یک دوره ده ساله ممکن است باعث ایجاد ناتوانی جنسی شود اما امروزه جوانان از متادون برای نئشگی یا افزایش قدرت مسائل جنسی استفاده می کنند. بنابراین از یک دیدگاه با توجه به اینکه مضرات تریاک نسبت به سایر مواد مخدر کمتراست این مساله قابل قبول تر است که معتادان تریاک بکشند اما هروئین، گل یا شیشه نکشند مساله این است که تریاک آسیبهای مغزی کمتری وارد می کند.
این پژوهشگر ترک اعتیاد درخصوص آمارهای وحشتناک استفاده از مواد مخدر توهم زا دربین دانشجویان خاطرنشان کرد: بهتر است قبل از اینکه تریاک دولتی در جامعه عرضه شود دولت درباره آن فرهنگ سازی کند بنابراین بهتر است همه مصرف کنندگان حد وحدود مصرفشان را بدانند و در مصرف اعتدال را رعایت کنند که منجر به تبعات وآسیب های خانوادگی واجتماعی نشود. بهتر است کسانی که با این طرح مخالفت می کنند درباره مضرات مخدر گل تحقیق کنند. امروزه متاسفانه بیشتر دانشجویان از حشیش و ماری جوانا استفاده می کنند. وی با اشاره به این موضوع که آمارهای منتشر شده درخصوص اعتیاد از سوی دولت غیر منطقی و غیر واقعی است اظهار داشت: البته آمار صحیحی از میزان معتادین ونوع اعتیاد در جامعه نداریم زیرا مسئوولین می خواهند این مساله پنهان بماند