دکتر یزدان نیاز
دکتر یزدان نیاز

دکتر یزدان نیاز

«گل» در صدر مواد مخدر مصرفی کودکان معتاد!

معاون توسعه و پیشگیری بهزیستی استان تهران گفت: در مرکز پذیرش کودکان معتاد زیر ۱۸ سال که فقط مختص به پسران است ۵۱ نفر پذیرش شده است که ۴۶ نفر از آن‌ها دارای خانواده هستند.


خبرگزاری فارس: فرزانه جوادی در نشست خبری به مناسبت هفته ملی کودک، در رابطه با آمار اعتیاد در کودکان گفت: درمان کودکان معتاد زیر ۱۸ سال حلقه مفقوده‌ای است که با توجه به مصرف مواد در جامعه به دنبال کاهش آن هستیم.

وی افزود: به همین دلیل از آبان ماه سال گذشته طرحی را به صورت پایلوت در استان سیستان و بلوچستان برای پذیرش کودکان معتاد اجرا کردیم که قرار است در استان تهران نیز راه‌اندازی شود.

معاون توسعه و پیشگیری بهزیستی استان تهران اداامه داد:‌در استان تهران فعلا مرکز نگهداری از کودکان معتاد فقط برای پسران راه‌اندازی شده که در این مرکز ۵۱ نفر پذیرش شده‌اند.

جوادی گفت: در میان این کودکان به ترتیب شیوع مصرف مواد مخدر گل، شیشه، تریاک، هروئین و متادون دیده شده که ۴۶ نفر از این کودکان زیر ۱۸ سال دارای خانواده و ۵ نفر فاقد خانواده بوده‌اند.

وی افزود: وضعیت تحصیلی این کودکان نیز به گونه‌ای بود که ۴۶ نفر آن‌ها اخراج از مدرسه ۵ نفر مشغول به تحصیل ۸ نفر بیسواد ۷ نفر ابتدایی ۲۵ نفر تحصیلات سیکل ۱۰ نفر دبیرستانی و یک نفر در مقطع دیپلم بوده است.

معاون توسعه و پیشگیری بهزیستی استان تهران با اشاره به برگزاری طرح مشارکت اجتماعی دانش‌آموزان (ماد) در بحث پیشگیری از اعتیاد گفت: با توجه به نیازسنجی در هر منطقه وضعیت تحصیل، آموزش، خانواده و مسائل آنها، دانش‌آموزان به صورت گروهی در این طرح مشارکت دارند. دوره‌های لازم را دیده و ارائه راهکار می‌دهند.

جوادی گفت:‌در حال حاضر مرکزی برای پذیرش دختران معتاد زیر ۱۸ سال در استان تهران نداریم و تعداد دانش‌آموزانی که به طور کلی مواد مخدر مصرف کرده یا نسبت جنسی و جزئیات وضعیت دیگر این کودکان در پیمایش ملی اعتیاد گزارش شده است.