دکتر یزدان نیاز
دکتر یزدان نیاز

دکتر یزدان نیاز

چگونه انگیزه خود را بالا ببریم؟

چگونه انگیزه خود را بالا ببریم؟


آیا انگیزه شما کم است؟ شاید شما از شغل خود راضی و برای انجام آن کاملاً مشتاق باشید، اما واقعیت ماجرا این است که همه ما تا حدودی از کمبود انگیزه رنج می‌بریم و تنها کسانی می‌توانند با این کمبودها مبارزه کنند و در کار خود موفق شوند که تمرکز کاری خود را از دست ندهند.


انگیزه

در ادامه به شما چند نکته را یاد می‌دهیم که باعث بهبود عملکرد شما در زمان کاهش انگیزه می‌شود.

1. از کارهایی که باید انجام دهید یک لیست تهیه کنید.

زمانی که کارها روی هم انبار می‌شوند و یا کار زیادی برای انجام دادن دارید، بهتر است یک لیست از آن‌ها تهیه کنید و به ترتیب انجام دهید. همه وظایفتان را یادداشت کرده و روبروی هر کدام را که انجام می‌دهید علامت بزنید. به این صورت شما متوجه می‌شوید که چقدر از کارهایتان را در طول روز انجام داده‌اید. احساس موفقیت در انجام کارها، ما را تشویق می‌کند و انگیزه ما را افزایش می‌دهد.

2. ذهنتان را آزاد کنید.

ناامیدی و استرس می‌تواند تأثیر عمیقی روی ما داشته باشد و باعث می‌شود ما زمانی که تحت فشار هستیم، دچار اشتباهاتی شویم. اگر صبح یا بعد از ظهر شلوغی داشته‌اید، زمانی را به خودتان اختصاص دهید و بیرون از دفتر کار خود بروید. می‌توانید چند قدم پیاده‌روی کنید و یا به آشپزخانه رفته و برای خود یک فنجان قهوه درست کنید. این کارها باعث می‌شوند که دوباره تمرکز خود را بدست آورید.

3. برای یک ساعت از ایمیلتان خارج شوید.

به طور متوسط، افراد روزانه دو ساعت و نیم مشغول چک کردن ایمیل‌های خود هستند. این مسئله شدیداً تمرکز ما را بر هم می‌زند، تا حدی که تمرکز کردن را برای انجام وظایف، سخت می‌کند. برای جلوگیری از این امر، باید هر روز برای چند دقیقه صفحات اجتماعی و ایمیل‌های خود را کاملاً بسته و به خود اجازه دهید که روی کارتان تمرکز کنید.

4. محل کارتان را تمیز نگه دارید.

میز کارتان در مدت کوتاهی می‌تواند شبیه به یک میدان مین، مملو از کاغذها، لوازم تحریر، لیوان و دیگر وسایل شود. یک میز کار شلوغ و درهم برهم به نوبه خود می‌تواند روی سطوح انگیزه‌تان تأثیر منفی بگذارد. بنابراین همه تلاش خود را برای مرتب نگه داشتن وسایل دورو برتان انجام دهید. با این کار باعث می‌شوید که وسایل خود را همیشه در دسترس داشته باشید و آن‌ها راحت پیدا کنید. همچنین می‌توانید باعث بالا بردن بهره‌وری و در نتیجه، کاهش زمان جستجوی اشیای خود شوید.

همه ما در محل کار خود افرادی را می‌شناسیم که دارای شور و شوق بی پایان هستند و می‌توانند به همه انرژی مثبت تزریق کنند. زمانی که فاقد انگیزه می‌شوید، پیش آن‌ها رفته و با آن‌ها گفت‌وگوی کوتاهی داشته باشید. بودن در کنار افراد فعال باعث می‌شود که به طور مداوم کلمات مثبت و انرژی‌زا به سمت شما روانه شوند و واقعاً الهام بخش شما باشند.

5. با افراد پر انرژی معاشرت کنید.

همه ما در محل کار خود افرادی را می‌شناسیم که دارای شور و شوق بی پایان هستند و می‌توانند به همه انرژی مثبت تزریق کنند. زمانی که فاقد انگیزه می‌شوید، پیش آن‌ها رفته و با آن‌ها گفت‌وگوی کوتاهی داشته باشید. بودن در کنار افراد فعال باعث می‌شود که به طور مداوم کلمات مثبت و انرژی‌زا به سمت شما روانه شوند و واقعاً الهام بخش شما باشند.

6. روی هدف خود تمرکز کنید.

در میان این هفت نکته، شاید مهم‌ترین نکته همین باشد. همیشه در ذهن داشته باشید که چه کاری می‌کنید و چرا می‌کنید؟ اگر کارتان زیاد باب میلتان نیست، به این فکر کنید که شاید این کار گامی باشد برای بدست آوردن موفقیت‌های بعدی.

7. برای خود اهداف شخصی مشخصی ایجاد نمایید.

در اینجا لیستی از کارهایی که باید در خانه و یا محل کارتان انجام دهید وجود دارد که هم شامل اهداف کاری است و هم اهداف شخصی. برای مثال: دوست دارید چه زمانی به ارتقا شغلی دست یابید و یا چه زمانی به تعطیلات بروید؟ در نهایت، این اهداف می‌توانند به شما در رسیدن به موفقیت‌های شغلی انگیزه بدهند.                               

اگر هیچ کدام از 7 نکته گفته شده به شما کمکی نمی‌کند، ممکن است زمان آن رسیده باشد که نزد مشاورتان رفته و در مورد سایر گزینه‌های موجود با او صحبت کنید، شاید باید شغلتان را تغییر دهید! شغل ما بخش مهمی از زندگی ما محسوب می‌شود، پس خیلی مهم است که ما از آن احساس رضایت و شادمانی داشته باشیم.

منبع

parsianeiran