گروه اجتماعی: کارشناس اعتیاد بهزیستی استان مرکزی با اشاره به راهاندازی کمپین مبارزه با مصرف ماده مخدر گل در استان گفت: گل پرمصرفترین ماده مخدری است که در کشور بهصورت غیر رسمی مصرف میشود، از هر روشی برای تبلیغ آن بهویژه در شبکههای اجتماعی استفاده میکنند.
میلاد مشایخی، کارشناس اعتیاد بهزیستی استان مرکزی، در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا) از استان مرکزی، گفت: کمپین در جایی شکل میگیرد که برنامههای آموزشی اثر بخشی خود را از دست داده و به دنبال راهحل دیگری باشیم. سابقه ورود کمپینها به بحث اعتیاد به کمپین مونتا کشور آمریکا در سال ۱۹۹۲ که نمیدانستند با مصرف کوکاین چه کار کنند برمیگردد.
وی ادامه داد: در کشور ما برای تحقق شعار دولت مبنی بر برون سپاری بحث اعتیاد و اجتماعی کردن مواد مخدر ابزارهای مختلفی وجود دارد که یکی از آنها تشکیل کمپین است که معادلهای مختلفی دارد، کمپ واژهای فرانسوی، اردو؛ ترکیهای و کارزار؛ ایرانی است اگر اعتیاد را یک کنش در نظر بگیرید کمپینها یا همان کارزارها یک واکنش به این کنش هستند.
مشایخی تصریح کرد: کمپینها باید در کوتاه مدت هجمه بالای اطلاعاتی را راجع به دغدغهها به جامعه انتقال دهند. ایجاد اولین کمپین در کشور ما در رابطه با مواد مخدر بر میگردد به سال ۹۳ که شیشه موضوع آن بود و موفقیتهای هم به دست آورد.
کارشناس اعتیاد بهزیستی استان مرکزی ادامه داد: کمپینها باید برای اثربخشی، برند طراحی کنند، در اتاق فکر کمیپن ماده مخدر «گل» که در استان راهاندازی خواهد شد یک برند برای مقابله با برند «گیاه پنچ پر» که توسط شبکه قاچاق در کاور موبایلها، پیکسل و... برای نوجوانان و جوانان که مصرف کننده اصلی هستند خلق شده است، طراحی کردیم.
وی بیان کرد: گل پرمصرفترین ماده مخدری است که در کشور بصورت غیر رسمی مصرف میشود و همین امر باعث شد که این کمپین را توسط بهزیستی ایجاد کنیم و در کنار آن کار پژوهشی داشته باشیم، برگههای پرسشنامه برای پژوهش بصورت شاد طراحی شده و سؤالات نیز به گونهای است که نوجوانان و جوانان بتوانند خیلی سریع و شفاف پاسخ دهند.
مشایخی در ادامه گفت: این کمپین در رده سنی ۱۵ تا ۳۰ سال برگزار خواهد شد و در قالب ۵ سؤال کلی وضعیت مصرف گل در استان را میسنجد. قرار بود این کار متمرکز باشد متأسفانه به دلیل سدهایی که در وزارتخانه آموزشوپرورش و ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور وجود داشت قرار شد به صورت استانی برگزار کنیم.
کارشناس اعتیاد بهزیستی استان مرکزی با بیان اینکه چند ابزار برای این کمپین طراحی شده است گفت: این ابزارها شامل تقویم، بروشور تخصصی، پیکسل، لیوان، کلاه و مواردی که بیشتر برای نوجوانان جذاب و کاربردی است، میباشد و هدف این است که لوگو به عنوان آنتیتز در مقابل لوگوی گیاه گل که توسط چرخه قاچاق تبلیغ میشود مقابله کند.
وی گفت: جدیدترین پژوهشها نشان میدهد ۹۲ درصد از مصرف کنندگان گل مولتی درایو (چند ماده) هستند یعنی مصرف کننده گل به تنهایی خیلی کم داریم و از این ۹۲ درصد ۹۰ درصد از ماده الکل به عنوان ترکیب استفاده میکنند، سرانه مصرف الکل در کشور به شدت بالا رفته که دلیل آن قاچاق همین ماده مخدر گل است.
مشایخی تصریح کرد: طی پژوهشیهایی که در بهزیستی صورت گرفت دریافتیم نوشابه انرژیزایی وارد بازار شده که ترکیب کانابیس و الکل دارد و کار را برای مصرف کننده گل راحت میکند زیرا با مصرف این مشروب، همزمان الکل و گل وارد بدن میشود. چند مدل مولتی درایو وجود دارد به عنوان مثال مورفین با الکل، الکل با مورفین، آمفتامین با الکل، الکل با آمفتامین و ... که با توجه به ترکیبات گلی که در این مشروب وجود دارد این ماده در آینده برای مصرف کنندگان ماده پرکاربردی میشود.
کارشناس اعتیاد بهزیستی استان مرکزی ادامه داد: سالهای آینده شاهد فروش بالای این نوشیدنی خواهیم بود و دلیل اصلی آن کانابیسی است که همراه با الکل در این نوشیدنی سبز رنگ جذاب وجود دارد. در کشور گزارشهایی مبنی بر فروش این نوشابه وجود دارد، اگر بتوانیم در بحث گل خوب کار کنیم، از فروش و مصرف این ماده کاسته خواهد شود.
وی گفت: متأسفانه بعضی از پژوهشها که در حوزه اعتیاد صورت میگیرد راهبردی و موثر نیستند و اینکه ما فکر میکنیم جوانها از روی نفهمی و کم اطلاعی، مواد مصرف میکنند اشتباه است اکثر آنان با تحقیق ماده مخدری را انتخاب میکنند که کمترین خطر و عوارض را داشته باشد.
مشایخی عنوان کرد: مؤسسه لاواست در انگلستان که یکی از مؤسسات مورد قبول دنیاست پژوهشی روی ۸ هزار نفر سیگاری و مصرف کننده گل انجام داد در این پژوهش مشخص شد اثر اعتیاد گل ۴۶ درصد پایینتر از مصرف نیکوتین است یعنی فرد سیگاری با این توجیه و دست آویز میتواند مورد خوبی برای ورود به چرخه قاچاق گل باشد.
کارشناس اعتیاد بهزیستی استان مرکزی با بیان اینکه ارزان بودن مصرف گل یکی از عوامل بالای مصرف کننده این ماده است، گفت: هم اکنون این ماده مخدر قیمتش به کیلیویی یک میلیون تومان رسیده یعنی یک َپک آن ۱۵ هزار تومان است و هر نوجوانی این مبلغ را دارد.
مشایخی گفت: از هر روشی مصرف گل را تبلیغ میکنند و متأسفانه تبلیغ آن در کانالها و شبکههای اجتماعی بسیار بالاست. استارت اولیه کمپین برای ۱۴ هزار دانشآموز استان بود که متاسفانه به دلیل اینکه این اولین کمپین در ایران است مقرر شد در وهله اول عمومی انجام شود. کمپین مصرف شیشه را ۷ استان برگزار کردند ولی کمپین مقابله با مصرف گل فقط در استان مرکزی اجرایی میشود