دکتر یزدان نیاز
دکتر یزدان نیاز

دکتر یزدان نیاز

اولین و تنها پزشکی در ایران که از ایبوگین (ایبوگائین) برای ترک اعتیاد استفاده می کند.

ایبوگین چیست Ibogaine

در طول طبابت سی دو ساله من در ایران یکی از افتخارات من در زمینه ترک اعتیاد مواد مخدر استفاده از ماده ایبوگین برای ترک اعتیاد مواد افیونی  به خصوص ترک هروئین برای اولین بار در ایران است 

سالها بود در زمینه این روانگردان گیاهی  تحقیق و مطالعه کرده بودم تا اینکه در سال هزار سیصد نود دو توانستم مقدارزیادی از ایبوگین را از کشور کامرون در افریقا خریداری و وارد نمایم .

طبق قوانین سازمان ملل متحد ایبوگین یک ماده روانگردان و غیر قانونی محسوب می شد و طبق اصول نظام پزشکی یک پزشک اجازاه استفاده و تجویز این ماده را نداشت .

 

 

اما باید بعضی از  سد ها شکسته می شد زیرا اگر  تا امروز  کشورها و دولت ها همگام  و تحت فشار  شرکت های دارویی  استفاده از  داروهای روانگردانی  مثل قارچ جادویی  برای درمان افسردگی و یا ایبوگین برای ترک هروئین را ممنوع  اعلام کرده اند حتما در پشت ان سود های کلان  و علل بسیاری است که تاکنون  بر همگان آشکار  نشده است .

من برای شروع درمان با ایبوگین در ایران دچار چندین مشکل بزرگ بودم 

ابتدا اینکه ایبوگین در ایران ناشناخته بود و در ان سالها اگر کسی مدعی بود با یک دوز از یک ماده گیاهی هروئین را ترک می دهد همه او را دروغگو و شارلاتان می دانستند زیرا فضای ان روزها پر بود از افرادی که مدعی بودند با فلان قرص و یا کپسول گیاهی می توانند افراد را ترک بدهند کسانی که با فروش مواد مخدر ی مثل ترامادول درکپسول  به نام  داروی گیاهی ترک اعتیاد  یا قرص های دیگر اعتماد مردم را از داروهای گیاهی سلب کرده بودند و هیچکس در ایران  اطلاعات و شناختی  از وجود ایبوگین  و اثرات ان نداشت .

دومین چالش من در استفاده از ایبوگین برای ترک اعتیاد مسله غیر قانونی بودن ان در ایران بود که مسائل و مشکلات قانونی  زیادی برای من  و درگیری قانونی با  ستاد مبارزه با مواد مخدر ایجاد کرد.

سومین چالش نام ایبوگین بود در واقع نام اصلی این ماده ایبوگائین است  وچون استفاده از لغاتی که نوعی رابطه با مسائل جنسی داشته باشد ممکن بود نام این ماده را خدشه دار کند در ترجمه اسامی برای اولین بار  از یک زبان خارجی به فارسی شما مجاز هستید  تلفظ نام انرا تغییر دهید . این دقیقا همانند کاری بود که شرکت های دارویی هم انجام می دهند مثلا اولین داروی رویش مو در امریکا با نام روگین وارد بازار شد زیرا بار معنی  گین در ترجمه از انگلیسی به فارسی شناخته شده است و تاثیرات بهتری دارد.

اما استفاده از نام این روانگردان گیاهی  با تلفظ درست آن در بین ایرانیان باعث می شد استفاده از گائین  وتشابه آن با کلمات رکیک مسائلی را ایجاد کند و وجهه این دارو را خدشه دار کند به پاس اثرات شفابخش این داروی  گیاهی و نفعی که در ترک اعتیاد دارد 

gain بدست آوردن - منفعت -سود-کسب کردن --نفع -فایده-

استفاده از نام ایبوگین بار معنایی بهتری داشت و چون من اولین کسی بودم که درباره این ماده اطلاع رسانی کردم و مقاله نوشتم ترجیح دادم  این ماده را با نام ایبوگین معرفی کنم 

اما مهمترین چالش من در استفاده از ایبوگین برای ترک اعتیاد پروتکل درمان با ایبوگین بود .

در خارج در صد موفقیت با تک دوز ایبوگین بسیار بالا بود اما در ایران ما یک مشکل بزرگ داشتیم 

تجربیات من نشان داد که استفاده از تک دوز ایبوگین بدون انکه بعضی از بیمار ها ی زمینه ای درمان شود

 موفقیت بالایی  نخواهد بود زیرا تقریبا همه معتادان کبد چرب داشتند و این مشکل بزرگی بود در متابولیسم و رسیدن ایبوگین به مغز انسان 


خطاب به مسئولین :آیا واقعا می خواهید افراد معتاد را ترک دهید پس بیاید ایبوگین Ibogaine وارد کنیم

بررسی روش سایکدلیک تراپی با ایبوگین و سایلوسیبین در ترک درمان اعتیاد به کریستال مخدر مت امفتامین (شیشه ) و کوکائین و مواد افیونی

علل گرایش به اعتیاد چیست و راههای ترک مواد مخدر کدام است .(درمان به روش سایکدلیک)