دکتر یزدان نیاز
دکتر یزدان نیاز

دکتر یزدان نیاز

ساخت داروی مسدود کننده اثرات اورکسین در مغز برای کاهش هوس مصرف الکل

ساخت داروی  مسدود کننده اثرات  اورکسین در مغز برای کاهش هوس مصرف الکل
دانشمندان به راهکار جدیدی برای قطع وابستگی افراد به مشروبات الکلی دست یافتند.

 یک تیم از محققان انستیتو "هاروارد فلوری" ملبورن با انجام تحقیقی دریافتند: جلوگیری از عملکرد سیستم "اورکسین" مغز ممکن است جلوی هوس افراد نسبت به مشروبات الکلی را بگیرد.

دانشمندان معتقدند: یافته های این تحقیق به تولید داروهای مسدود کننده "اورکسین" می انجامد.  

همچنین سلول های تولید کننده "اورکسین" در تنظیم سیستم تغذیه ای بدن نقش دارند از این رو محققان بر این باورند که نتیجه تحقیق آنها به درمان اختلالات غذایی نیز کمک کند.

بنا بر گزارش بی بی سی، سلول های "اورکسین" در بخش هیپوتالاموس مغز قرار دارند. 

 این ماده شیمیایی پس از مصرف مشروبات الکلی یا داروهای غیرمجاز تاثیرات فراوانی را برجای می گذارد.

در این تحقیق دانشمندان ترکیبی ساختند که تاثیرات لذت بخش "اورکسین" را از بین می برد. پس از انتقال این ترکیب به بدن یک دسته از موش ها، این جانداران نوشیدن مشروبات را متوقف ساختند. گروه دوم از موش ها پس از گذراندن برنامه ترک مشروبات الکلی و دریافت ترکیب مسدودکننده "اورکسین" هیچ گونه اشتیاقی برای نوشیدن الکل از خود نشان ندادند.

به گفته محققان، "اورکسین" حس خوشایند حاصل از مصرف مشروبات الکلی را تقویت می کند از این رو چنانچه از عملکرد آن در بدن انسان جلوگیری به  عمل آید، هوس مصرف مجدد از مشروبات در افراد خاموش می شود و از بازگشت کسانی که مصرف را ترک کرده اند به سمت مشروبات جلوگیری می شود.

نتایج این تحقیق نشان داد: اعتیاد به الکل و بروز اختلالات غذایی مغز را هدف قرار می دهد از این رو آزمایشات بیشتر ممکن است به کشف راهکارهای جدیدی برای کنترل سیستم "اورکسین" جهت درمان هر گونه عارضه بینجامد. 

مشاوره در امور پزشکی و ترک اعتیاد مواد مخدر ۹۰۹۹۰۷۰۴۵۹