دکتر یزدان نیاز
دکتر یزدان نیاز

دکتر یزدان نیاز

ایران پنجمین کشور مصرف کننده ماده مخدر محرک متامفتامین (شیشه ) در جهان است

 ماده محرک متامفتامین  در جهان به نام‌های گوناگونی شناخته می‌شود: کریستال (شیشه)، مِت و آیس (Ice). با هرکدام از این عناوین که صدا شود، هیچ فرقی ندارد، ایران در رتبه پنجم جهانی در مصرف متامفتامین  رده‌بندی شده است.

 چندی پیش، رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام کرد که بر پایه بررسی‌های انجام شده، تریاک، هروئین و شیشه، بیشترین مصرف را در سطح کشور دارند. پیش از آن در شهریور ماه گذشته، سعید صفاییان، مدیرکل سابق درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر، اعلام کرده بود که مرگ و میر ناشی از سوء‌مصرف مواد مخدر در میان مصرف‌کنندگان روان‌گردان‌ها رتبه نخست، هروئین رتبه دوم و تریاک رتبه سوم را دارد؛ اما هیچ گاه اعلام نشده‌ که ایران در مصرف مواد مخدر به ویژه از نوع صنعتی آن ـ که با شدتی فزاینده و سرسام‌آور در حال‌ گسترش است‌ ـ در چه جایگاهی قرار دارد.

نشریه فایننشیال تامیز اما در مقاله‌ای که به مناسبت پایان درام اجتماعی Breaking Bad (درام اجتماعی درباره تجارت متامفتامین و حاصل اصلی آن یعنی شیشه) منتشر کرده، ‌بررسی جالبی درباره تجارت جهانی این ماده خطرناک مخدر انجام داده است.

در این مقاله اشاره شده ‌که بر پایه گزارش منتشره از اداره کنترل مواد مخدر ملل متحد، در سال ۲۰۱۳ آمریکای شمالی در صدر جدول مصرف ماده متامفتامین (شیشه) است و در مجموع ۵۴ تن از کل ۸۸ تن مواد تولید شده در سال ۲۰۱۱ در این قاره به مصرف رسیده است.

در این قاره البته کشور مکزیک، که بزرگ‌ترین کارتل‌های مواد مخدر در آن مشغول به فعالیت هستند، رتبه نخست و پس از آن ایالات متحده قرار دارند. چین و تایلند در مقام سوم و چهارم و متأسفانه ایران در مقام پنجم در این گزارش رده‌بندی شده‌اند.

ایران پنجمین کشور مصرف کننده متامفتامین در جهان
رده‌بندی جهانی مصرف شیشه بر پایه گزارش ملل متحد

این گزارش یادآور شده ‌که به احتمال بسیار قوی در سال ۲۰۱۲ نیز این رتبه‌بندی با همین ترکیب تکرار خواهد شد. در گزارش ملل متحد آمده ‌که هرچند به شکل سنتی استفاده از متامفتامین  و قرص‌های حاوی این ماده در آسیا و به ویژه شرق این قاره رواج داشته، ‌در پنج سال گذشته، استفاده از متامفتامین  کریستال شده، یا‌‌ همان شیشه به شدت افزایش یافته است.

ایران پنجمین کشور مصرف کننده متامفتامین در جهان

نسبت مصرف جهانی شیشه در آمریکای شمالی و سایر جهان و رشد مصرف

نکته جالب دیگر درباره این گزارش آن است، ‌در حالی ایران در رتبه پنجم جهانی در مصرف شیشه ایستاده ‌که با استناد به آمار و ارقام، منطقه خاورمیانه در سال ۲۰۱۱ بیشترین کشف و ضبط ماده متامفتامین  و محصولات فرعی حاصل از آن را داشته است.

این گزارش نوشته است: منطقه خاورمیانه از لحاظ کشف و ضبط متامفتامین منحصر به فرد است، زیرا بخش اعظمی از این ماده به شکل قرص‌های «کاپتاگون» بوده است. در سال ۲۰۱۱ عربستان سعودی سه مورد از بزرگترین محموله‌های متامفتامین  در دنیا را کشف و توقیف کرده ‌که در مجموع، برابر با ۳۷ درصد از تولید جهانی این ماده بوده است.  

  داروی ترک اعتیاد شیشه (پروتکل درمان اعتیاد متامفتامین آناندا) چیست ... 

مخدر نمک حمام 10 برابر اعتیاد آور تر از متامفتامین (شیشه )است ...

   علائم مصرف بیش از حد مخدر شیشه (متامفتامین ) چیست (اوردوز با ...

رژیم غذایی و مواد گیاهی موثر در درمان و ترک اعتیاد به ماده مخدر شیشه ...

پاک کردن خاطرات اعتیاد به مخدر متامفتامین (شیشه ) راهگشای درمان ...

   مصرف ماده مخدر شیشه ایرانی(افدرون ) بیشتر از کریستال متامفتامین ...

مواد مخدر محرک -متامفتامین -مخدر شیشه -مخدر های جدید صنعتی -

آپوپتوز سریع Apoptosis سلول های مغزی معتادان به مخدر شیشه - Ananda

opium.site: ماده مخدر کاپتاگون (Fenethylline ) چیست

opium.site: ماده مخدر قرص کاپتاگون(captagon) محبوب کشورهای ... 

opium.site: کاپتاگون captagon( کبتاجون) (کابتاحون)دوست خطرناک ...

منبع تابناک