دکتر یزدان نیاز
دکتر یزدان نیاز

دکتر یزدان نیاز

عوارض جانبی کوتاه مدت ابتلا به فرم گوارشی کوید 19در ایرانیان

در بررسی 6 مورد مبتلا به بیماری کرونا ویروس  که مبتلا به فرم گوارشی کوید 19 شده بودند علایم زیر بعد از بهبودی دیده شد .

ابتدا باید ذکر کرد که فرم گوارشی کوید 19 ثانویه به فر م ریوی ان است به این معنا که تمامی بیماران ابتلا به نوعی سرم خوردکی خفیف  را در 30 تا 40 روز قبل از بروز علایم فرم گوارشی ذکر می کند.

شروع علایم   فرم گوارشی کوید 19 اغلب بدون تب  و یا با تب اندک می باشد و سرفه کمتر دیده می شود

 

 

علائمی اولیه ابتلا به فرم گوارشی  مثل حالت تهوع و  استفراغ و باد گلو و درد های شکمی در ناحیه روده بزرگ و احساس سیری در اکثریت بیماران دیده می شود.اختلات بینایی در چند مورد از این بیماران دیده شده است 

اما عوارض  ابتلا به فرم گوارشی کوید 19 که در همه بیماران بعد از طی دوره حاد دیده می شود عبارت است 

1- احساس سیری 

این حالت به علت گاسترو پارزی است  زیرا ویروس کرونا سیستم عصبی معده را  به مدت طولانی  فلج و غذا مدت طولانی در معده متوقف می شود که این امر موجب احساس سیری می شود اما به علت پائین افتادن  قند خون زمانی که  شخص احساس گرسنگی می کند  بعد از خوردن مقدار کمی غذا دچار حالت تهوع و سیری می شود.

2- به علت فلج اعصاب ناحیه ساکرال به خصوص عصب  S2 شخص دچار خروج مدفوع در زمان سرفه یا کارهای سنگین  می شود. اغلب  زمانی که بیمار  احساس دفع باد می کند بجای خروج باد از او  مدفوع خارج می کند .

بیماران با دوز 250 میلی گرم بی اچ تی  دو بار در روز و یک گرم کپسول صمغ مر دوبار در روز تحت درمان قرار گرفتند  و بعد از سه  هفته علایم بیماران از بین رفت .

مکانیسم اثر داروی BHT همراه با صمغ مر Myrrh در درمان بیماری ویروس کرونا (کوید_19 )