دکتر یزدان نیاز
دکتر یزدان نیاز

دکتر یزدان نیاز

نور خورشید اعتیاد اور است . sun exposure releases Endorphins

 

آیا نور خورشید اعتیادآور است ؟

اخیراً مطالعه جدیدی توسط دکتر دیوید فیشر (David Fisher, MD , phD) انجام گرفته که نشان داده است قرار گرفتن مستمر در معرض نور خورشید ( اشعه ماورای بنفش (UV ) نور خورشید ) موجب آزاد شدن آندورفین در بدن می شود .

از نتیجه این آزمایش می توان فهمید که چرا مردم تمایل غریزی به ماندن در زیر نور خورشید دارند . آندورفین که به هورمون احساس خوب داشتن معروف است موجب کاهش درد و کسب آرامش در انسان می شود .

برای انجام این آزمایش دکتر فیشر و دستیارانش پس از تراشیدن موهای موشها ، آنها را به مدت 6 هفته در معرض نور ماورای بنفش قرار دادند و مشاهده کردند که مقدار آندورفین در جریان خون آنها پس از گذشت یک هفته به مقدار قابل توجهی افزایش یافته است .

در پایان 6 هفته هنگامیکه موش ها را با یک داروی مسدود کننده اپیوئیدی درمان کردند مشاهده شد که آنها علائم ترک ، از جمله لرزش ، رعشه و دندان قروچه از خود نشان داده اند .

یکی از دلایل ممکن است این باشد که قرار گرفتن در معرض اشعه ماورای بنفش UV موجب تحریک و تولید آندورفین می شود که با فعال کردن گیرنده های اپیوئیدی از همان مسیر (pathway) که مسکن های تجویزی ، مورفین و هروئین این گیرنده ها را فعال می کنند ، درد را تسکین می دهد .

این واقعاً جالب است که انسان به چیزخطرناکی مانند اشعه ماورای بنفش نور خورشید اعتیاد پیدا کند که هم موجب سرطان پوست می شود و هم پیری پوست را تسریع می کند . از نظر تأمین ویتامین D نیز خوشبختانه منابع قابل اطمینان تری وجود دارد ، به طوری که می توان برای حفظ سلامتی واقعی از نور خورشید به عنوان یک منبع ویتامین D اجتناب کرد .

بایستی توجه داشت که این آزمایش بر روی موشها انجام گرفته و برای اینکه نتایج دقیق تری حاصل شود و بفهمیم که از این نتایج چگونه می توان برای درمان اعتیاد بهره برد ، نیاز به انجام پژوهش های کامل تر و صرف زمان بیشتری است . تا آن زمان از نور آفتاب اجتناب کنید !
منبع سایت بازگشت
برای مطالعه بیشتر می توانید به مقالات زیر در اینترنت رجوع کنید :

Mouse study finds sun exposure releases Endorphins
Feel good hormones make sun exposure addictive ,study suggests
Can the sun make us happy ?