دکتر یزدان نیاز
دکتر یزدان نیاز

دکتر یزدان نیاز

ماده مخدر کروکودیل (دزومورفین ) یا 3 دودی در شهر مشهد سیاسی است ؟

ماده مخدر کروکودیل (دزومورفین ) در ایران سیاسی است ؟

تاریخ انتشار اسفند 1391


 ماده مخدر کروکودیل (دزومورفین ) سالها است در ایران با اسامی مختلف  در مواد مخدر کراک و یا سه دودی و اشک خدا بفروش می رود.
  رسانه های ایران با استفاده از تیترهای گمراه کننده و عدم اطلاع رسانی  درست سعی در ایجاد اشتباه و انحراف افکار عمومی دارند.
 ما به درستی نمی دانیم این دو گانگی در برخورد با اطلاع رسانی درباره مواد مخدر جدید  چیست که از یک طرف پزشکان متخصص در امر مواد مخدر وجود یک ماده مخدرجدید را  در بازار مواد مخدر ایران تائید ولی مسئولین انتظامی وبهداشتی  مبارزه با مواد مخدر انرا انکار می کنند  
در شورای بهداشت شهرستان عنوان شد:
مصرف کریستال جایگزین هروئین در مشهد شده است
خراسان رضوی - مورخ پنج‌شنبه 1390/10/22 شماره انتشار 18030
نویسنده: محمد علی علی نژاد
تصویب راه اندازی مرکز تحقیقات جسمی اعتیاد در مشهد
شورای بهداشت شهرستان مشهد که با گزارشی از جایگزینی ترکیب جدیدی از مواد مخدر به جای هروئین در مشهد آغاز شد پس از بررسی چند دستور کار به پیشنهاد یکی از اعضا راه اندازی مرکز تحقیقات جسمی اعتیاد در مشهد را تا پایان سال جاری تصویب کرد.به گزارش خراسان در جلسه روز گذشته شورای بهداشت مشهد دکتر رضا افشاری رئیس بخش مسمومیت های بیمارستان امام رضا(ع) و مشاور رئیس بهداشت جهانی در زمینه مسمومیت شیمیایی که گزارشی درباره اعتیاد و مواد مخدر ارائه می کرد با طرح یک سوال درباره مصرف هروئین در مشهد گفت: از شمامسئولان سوال می کنم آیا روزی اتفاق خواهد افتاد که اگر یک میلیون تومان بدهیم یک گرم هروئین در مشهد پیدا نشود؟
در ادامه این جلسه در حالی که تردید در چهره مدیران به وضوح دیده می شد و حتی ۲مدیر پاسخ دادند: «هیچ وقت»دکتر افشاری خودش پاسخ سوالش را داد و گفت: «این اتفاق افتاده است.»وی افزود: مسئولان خبر ندارند که اکنون هروئین در بازار مشهد نیست.دکتر افشاری تصریح کرد: آخرین بار که بیمار مسموم به مواد مخدر به بیمارستان امام رضا(ع) مراجعه کرد سال ۸۵ بوده است.وی تاکید کرد: این بدان معنی است که ماده ای با ترکیب جدیدی جایگزین هروئین شده است.

آیا واقعا محتوای خبر با تیتر ان همخوانی دارد و کریستال که اسم رایج ماده مخدر متامفتامین در ایران است در مشهد جایگزین مخدر هروئین شده است و یا کریستال هروئین مانندی جایگزین هروئین شده است ؟
سخنان دکتر افشاری سال پیش نشان دهنده وجود ماده مخدری مشابه با هروئین در مشهد بوده است که فقط می تواند ماده مخدر کروکودیل (دزومورفین ) باشد  اما دیروز مطبوعات نوشته اند
صفاتیان: هیچ گزارش مستندی در این زمینه به دستم نرسیده است. کروکودیل که در روسیه باب شده، خوشبختانه هنوز به ایران نیامده است و من گزارشی در مراکز در این باره ندیدم. این موضوع به آینده افغانستان وابسته است که قصد دارد تولید تریاک را کاهش دهند. اگر تولید مخدر پایین آید زنگ خطری برای ما خواهد بود. چون مواد مخدر کم می شود و همه صنعتی می شود. نیاز جامعه و تولید مواد مخدر صنعتی در کشور هم مهم است. ممکن است مواد مخدر جدید با نام جدید داشته باشیم، اما برنامه پیشگیری از الان باید عمل کند که اینگونه نیست. ما پژوهش و تحقیقاتی در این زمینه نداریم در حالیکه سازمان ها باید آموزش بدانند و آگاه باشند.
دیلمی زاده: سال 1370 اشک خدا به بازار آمد،بعد کراک آمد
نویسنده
سوال این جا است پس این ماده مخدری که مشابه با هروئین عمل می کند و در ایران هم وجود دارد و هروئین هم نیست پس چیست ؟