دکتر یزدان نیاز
دکتر یزدان نیاز

دکتر یزدان نیاز

چگونه یک کودک شش ساله ایرانی بعد از یک سال آموزش می تواند کتاب چینی را بخواند و درک کند.一种学习汉语的新方法

نزدیک به یک میلیارد هشتصد میلیون نفر در جهان به زبان انگلیسی  صحبت می کنند که نزدیک به 25 در صد کل زبان مورد استفاده در  دنیا است

اما مشکل در زبان انگلیسی لهجه های مختلف افراد در کشورهای مختلف است به طوری که در خود انگلستان یک انگلیسی قادر به درک کامل زبان انگلیسی  یک اسکاتلندی یا ایرلندی نیست .

 در یادگیری  زبان انگلیسی  شما ابتدا  باید الفبای انرا فرا بگیرید و سپس از ان کلمات بسازید و بعد قواعد دستوری و زمان ها را یاد بگیرید در ضمن اینکه دایره لغات فنی و تخصصی  در زبان انگلیسی بسیار زیاد است و یک خارجی برای یاد گیری زبان انگلیسی چه  برای محاوره عادی و بسیار مشکلتر برای خواندن متون تخصصی باید زمان زیادی را صرف فراگیری زبان انگلیسی بکند.

دومین زبان رایج در دنیا زبان چینی است  

حدود 18.05 درصد مردم جهان یعنی بیش از تقریبا یک میلیارد و 300 میلیون نفر به زبان چینی سخن می گویند. زبان چینی حروف الفبا ندارد بلکه از یک سری اشکال و کاراکتر ها برای نوشتن استفاده می کند.

نداشتن الفبا در زبان چینی یک حسن بسیار بزرگ است زیرا هر کاراکتر در زبان چینی به شکل یک تصویر است که به خوبی در حافظه انسان باقی می ماند .

 

 

امروزه ثابت شده است  اگر یک زن در دوران بارداری یک سیگار بکشد بچه اش بیش فعال خواهد شد .حتی اگر کنار یک زن حامله سه بار کس دیگری سیگار بکشد باز بچه او بیش فعال می شود الودگی املاح سنگین در محیط زیست و گیاهان و جانداران ان چنان بالا است که خوردن یک ماهی سفید شمال که بدنش پر از املاح سنگین است باعث بیش فعالی کودک در اینده می شود .این به چه معنا است .

در واقع از نظر من بیش فعالی بیماری نیست بلکه پدیده ای در سیر تکاملی انسان ها است زیرا افراد بیش فعال دارای درجه هوشی بالاتری از دیگران هستند اما صبر ندارند .کودکان بیش فعال دارای حافظه بصیری فوق العاده ای هستند کافی است شما چیزی را در منزل گم کرده باشید و به کودک هفت ساله خود بگوید برایتان پیدا کند ظرف مدت کوتاهی او ان وسیله را برایتان می اورد زیرا همه اشیا و ابزار خانه را در حافظه بصری خود بطور دایم ذخیره می کند 

این حافظه بصری برای تعلیم کودکان می تواند یک حسن باشد به خصوص برای آموزش زبان چینی .

من چند ماه است مشغول یادگیری زبان چینی هستم از ابتدا ترس از کاراکتر ها باعث می شد من فقط به تلفظ اتکا کنم  به دلیل سختی در تلفظ کلمات چینی  ابتدا اموزش به کندی صورت می گرفت تا اینکه روش یاد گیری خود را تغییر داده و  اشکال زبان چینی را در حافظه ذخیره و انرا می نوشتم  اینکار باعث شد سرعت یادگیری من چندین برابر افزایش بیاید 

با استفاده از این روش یعنی نشان دادن تصاویر و گفتن معنی ان  به فارسی سرعت یادگیری بسیار افزایش می یابد و چون دو کاراکتر چینی یک معنی را ندارند و دستور زبان جینی بسیار نزدیک به زبان فارسی است از این روش می توان برای اموزش زبان به کودکان 6 تا 7 ساله استفاده کرد .

با استفاده از این روش یک کودک ایرانی می تواند ظرف یک سال قادر به خواندن متون چینی و درک مطلب باشد بدون اینکه تلفظ انرا بداند  فکر کنید یک کودک 6 ساله ایرانی با این روش  بتواند کتاب های داستان چینی را به بیند و بفهمد .

اول فکر کردم این طریق روش تعلیم را خودم یافتم تا اینکه در مقاله ای  جدید مشاهده کردم که در چین درست از این روش برای تعلیم کودکان چینی  استفاده می شود اما نظریه استفاده از تصاویر بدون تلفظ کلمات متد جدیدی برای فرا گیری زبان چینی برای کودکان  هر کشوری با  هر زبانی است متدی با  سرعت زیاد و باقی ماندن ان در ذهن برای همیشه که بعدا می توان براحتی و با سرعت  با یادگیری تلفظ کاراکترها  آموزش زبان چینی  را تکمیل کرد.

و البته زبان انگلیسی و فارسی را  هم کودکان می توانند در دبستان و دبیرستان یاد بگیرند  

سفر نامه چین( قسمت اول )جلوی چینی ها در ایران فارسی صحبت نکنید ؟


مقاله مشابه در لینک زیر

بنیاد چین - آموزش زبان چینی برای کودکان