دکتر یزدان نیاز
دکتر یزدان نیاز

دکتر یزدان نیاز

ستاد مبارزه با مواد مخدر با چه مبارزه می‌کند؟

ستاد مبارزه با مواد مخدر با چه مبارزه می‌کند؟
دستگیری 600 هزار خرده فروش در عرض چند ماه. این تعداد خرده فروش چه تعدادی را تغذیه می‌کنند؟ محاسبه خیلی سخت نیست، یک جای کار می‌لنگد، اوضاع به همان بدی است که وزیر کشور تصویر می‌کند.
آمارها سلطنت می‌کنند. می‌توان با آمار، بیکاری، تورم، فقر و پیشرفت را بیشتر و کمتر کرد. دولت احمدی نژاد هاله کم رنگ بالای سر آمار رسمی را فوت کرد و برهنه بودن این پادشاهان مطلق را نشان داد. اینکه هر شهروند امکان آمارگیری از جامعه را ندارد، فرصت مناسبی است تا صاحب منصبی با تعریف دوباره عناصر آمارساز مانند بیکاری یا حتی تورم، یا دست کاری مستقیم با ماژیک در نمودار، اوضاع را آنطور که دوست دارد نشان دهد. وقتی قبح کاری می‌ریزد انجام آن برای اهالی تردید آسان تر می‌شود.

در حوزه‌ مواد مخدر شلاق را بردارید و بر پیکر ما بزنید - Opium ...

طعنه زدن و شوخی با سردار مویدی و ستاد مبارز با مواد مخدر از لذت های

دسته گل جدید سردار مویدی گاف دیگری برای رئیس پلیس ...

سردار مویدی مدیر بر‌تر کشوری شد!!! - Opium.Site وبلاگ ...

Opium.Site وبلاگ رسمی دکتر رضا یزدان نیاز: شکستن جو ...


به نوشته ابتکار، این مرض، مرضی ایرانی نیست. در هر جایی حضور دارد که چیزی به نام آمار وجود دارد. هدف آمار است. این نمودار و بالا پایین شدنش ذهن صاحب منصب را تسخیر می‌کند. اگر او انتخاب شده باشد، پیوند او با آمار برایش معنی مرگ و زندگی دارد. او باید گزارش عملکرد خود را با نمودار نشان دهد.

یک پلیس در نیویورک باشد یا تهران می‌داند که باید برای بالا دستی ها توضیح دهد چند درصد از آمار جرم را کاهش داده و کسی فرصت گوش کردن به اینکه اوضاع از چه قرار است را ندارد. اوضاع تبدیل به یک سری اعداد می‌شوند، می‌توان کاهش داد، افزایش داد، جمع کرد، ضرب کرد و تمام اعمال دیگرِ ریاضی را روی آن انجام داد. آمار سازی اما خودش را لو می‌دهد، نه در جایی بیرون از این آمار که بین همین خطوط و اعداد، در تعریف مسئله ها ساختگی بودن آمار پنهان می‌شود. همان طور که کاهش آمار بیکاری در دوره احمدی نژاد خودش را در تعریف دوباره بیکاری مخفی کرده بود.

2.5 درصد اعتیاد، افزایش کشفیات، پایین آمدن سن اعتیاد، بالا رفتن مرگ ها، ده هزار میلیارد تومانی که به گفته رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر درآمد سالیانه قاچاقچی ها هست و نیاز به شستشو دارد چیزی هایی هستند که این ستاد در چند ماه گذشته رو در رو با رسانه ها در میان گذاشته است.

این آمار یک دست و یک نواخت را یک عدد عجیب به هم می‌ریزد: دستگیری 600 هزار خرده فروش در عرض چند ماه. این تعداد خرده فروش چه تعدادی را تغذیه می‌کنند؟ محاسبه خیلی سخت نیست، یک جای کار می‌لنگد، اوضاع به همان بدی است که وزیر کشور تصویر می‌کند.
منبع تابناک