دکتر یزدان نیاز
دکتر یزدان نیاز

دکتر یزدان نیاز

پیشگیری از اعتیاد را باید از ابتدایی به دانش‌آموزان یاد داد

پیشگیری از اعتیاد را باید از ابتدایی به دانش‌آموزان یاد داد

 یک کارشناس آسیب‌های اجتماعی گفت: بهترین راهکار اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر که در حال حاضر به دغدغه اصلی جامعه تبدیل شده آن است که مباحث پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد در کتاب‌های آموزشی و اجتماعی مقطع دبستانی هم گنجانده شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر؛ منصور اله‌وردی افزود: باید انواع مواد مخدر صنعتی و مواد محرک، عوارض و آسیب‌های ناشی از آن به زبان ساده و قابل فهم برای دانش آموزان در قالب کتاب‌های آموزشی تعریف شود، اشکالی ندارد که ما فرزندان را از بحث‌های پیشگیری از اعتیاد آگاه کنیم.

علل و راهکارهای پیشگیری از اعتیاد (نقش حافظه در کودکی و اشکالات نظام اموزشی در کشور ایران ) قسمت اول

علل و راهکارهای پیشگیری از اعتیاد و بیماریهای اختلالات شخصیتی (نقش حافظه و زیاد روی در محبت کردن به کودکان )

 
  • ریشه و علت اصلی پیدایش اعتیاد
  • علل و راهکارهای پیشگیری از اعتیاد و بیماریهای اختلالات شخصیتی (نقش حافظه و زیاد روی در محبت کردن به کودکان )
  • متد های ترک و درمان اعتیاد به ماده مخدر متامفتامین (شیشه ) روش آناندا
  • وی با بیان اینکه نباید دانش‌آموزان را از اعتیاد و روبرو شدن با معتاد ترساند، ادامه داد: مشاهدات عینی تاثیر بسیار زیادی در آنان برای دوری از مصرف مواد مخدر صنعتی و روانگردان‌ها دارد و در بزرگسالی آسیب‌های کمتری به آنان وارد می‌شود.

    این کارشناس با تاکید بر اینکه باید آموزش را از دوران کودکی آغاز کرد، گفت : متاسفانه کودکان را به دلایل مختلف از آموزش پیشگیری از اعتیاد امتناع می‌کنیم و وقتی این موضوع به بحران اجتماعی تبدیل می‌شود آن وقت به دنبال راهکار می‌گردیم، باید مطالب به راحتی در اختیار کودکان قرار گیرد تا در بزرگسالی از پدیده معتاد شدن مصون بمانند.

    اله‌وردی گفت: پیروی از این راهکار باعث می‌شود مبارزه با اعتیاد با توجه به اینکه مواد مخدر اشکال مختلفی دارد و راحت‌تر و ارزان‌تر در دسترس قرار می‌گیرد، اصولی و اثرگذارتر باشد.

    وی با اشاره به اینکه خانواده و وزارتخانه‌های علوم و آموزش و پرورش در راس اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر قرار دارند، گفت: برگزاری اردوهای آموزشی از طریق این نهادها می‌تواند دانش آموزان و دانشجویان را در برابر عدم مصرف مواد مخدر توانمندتر کند.

    الله وردی همچنین به موضوع ایجاد نشاط اجتماعی در تحقق رویکرد مقابله با مواد مخدر اشاره کرد و گفت: باید محافل و ابزارهایی برای تخلیه هیجانات نوجوانان و جوانان در کشور فراهم شود اگر این بسترها ایجاد نشود افراد دچار روزمرگی و سرخوردگی شده و خود را با مصرف مواد مخدر صنعتی و روان‌گردانها سرگرم می‌کنند.

    وی افزود: به عنوان مثال در کشورهای مختلف چند ساعتی قبل از شروع مسابقات ورزشی خانواده ها همراه فرزندان خود در مکانهایی شروع به تخلیه هیجانات خود می کنند و راحت تر تا یک هفته به کار و زندگی می پردازند، الگو‌برداری از یک سری مسایل بیگانگان برای ایجاد نشاط اجتماعی در کشور اشکالی ندارد.

    این کارشناس آسیب‌های اجتماعی در ادامه صدا و سیما را نهادی بسیار تاثیرگذار در بحث اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر دانست و اظهار داشت : این رسانه پرمخاطب باید برنامه ها خود را جذاب تر و شادتر کند ، سرگم کردن نوجوانان و جوانان باعث شادمانی و امید به آینده شده و در کاهش تقاضا برای مصرف مواد مخدر بسیار موثر است .

    اله‌وردی همچنین با بیان اینکه تک تک افراد جامعه باید برای مقابله با اعتیاد که امروزه به بحرانی بزرگ تبدیل شده احساس مسوولیت داشته باشند، گفت: دولت و مسوولان به تنهایی نمی توانند کارهای بزرگ را انجام دهند، مردم باید بدانند که پدیده مقابله با اعتیاد نگاه دستوری نیست بلکه دلسوزی است و باید به باور قلبی در این زمینه برسند.