دکتر یزدان نیاز
دکتر یزدان نیاز

دکتر یزدان نیاز

اعتیاد ناشی از کم مسوولیتی خانواده ها در قبال کنترل فرزندانشان است

استاد دانشکده روانشناسی تهران معتقد است: یکی از مهمترین علل افزایش اعتیاد به مصرف مواد مخدر صنعتی و شیمیایی، آن است که کنترل خانواده ها نسبت به فرزندانشان کمتر شده است که برای مبارزه اجتماعی با مواد مخدر ضرورت دارد، برنامه ها بر آموزش و آگاهی والدین متمرکز شود. 

 
کامران ساوجی در گفت و گو با روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: در حال حاضر این ذهنیت در خانواده ها وجود دارد که فرزند ما دانشگاه می رود و دیگر عاقل شده، در حالیکه ذهنیت غلطی بوده، البته اینکه همیشه او را تحت کنترل داشته باشند و استقلال او را به رسمیت نشناسند نیز نادرست است، در آن دوران والدین به یک باره فرزند خود را رها می‌کنند و بعضا اگر کنار خانواده هم نباشد و برای تحصیل به شهر یا استان دیگری برود مشکل بیشتر از پیش خودش را نشان خواهد داد.

وی اظهار داشت: فراگیری الگوها و روش های رفتاری، اخلاقی و معنوی بخشی از وظیفه والدین است و البته بخشی دیگر بر عهده ارگان هایی مانند صدا و سیماست، در کنار متون آموزشی که نقش مهمی در تربیت فرزندان دارد، برخوردهای مهربانانه و دفع نکننده هم بسیار مهم است و باید اسبابی فراهم شود که کودک به دلیل شرایط خشن در مدرسه یا برخوردهای نامهربانانه فرار نکند و به گوشه پارک ها و جاهایی که احتمال گرایش به مواد مخدر وجود داردسوق پیدا نکند.

ساوجی با بیان اینکه بالابردن سطح شعور و شناخت افراد در جامعه هم می تواند در مقابله با اعتیاد بسیار تاثیرگذار باشد، ادامه داد:ارتباط عاطفی باید بین اعضای خانواده باید در سطحی باشد که فرزند کوچک ترین مسائل را با والدین درمیان بگذارد تا آنان براساس آن پیش بینی لازم را داشته باشند.

این روانشناس خاطرنشان کرد:نهادهایی مانند آموزش و پرورش، سراهای محله، کانون های فرهنگی ، مراکز درمانی در سراسر کشور باید دوره های آموزشی و توجیهی برای خانواده ها در خصوص شناخت و انواع مواد مخدر ، معضلات و آسیب‌های آن، چگونگی برخورد با فرزندان و کنترل آنان برگزار کنند.

ساوجی اظهار داشت : بحث اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر باید فراگیر باشد و مسوولان می توانند از رسانه های دیداری و شنیداری برای این فراگیری کمک بگیرند.

وی با اشاره به اینکه اعتیاد به مواد مخدر صنعتی و داروهای روان گردان آسیب ها و بیماریهای زیادی را منجر می شود، هشدار داد: با توجه به نقش مهم تلویزیون در افکار عمومی ، باید برنامه های آموزشی پیشگیری از اعتیاد در همه شبکه های این رسانه ملی به عنوان یک ضرورت اساسی تولید و پخش شود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه بسیاری از معضلات ناشی از اعتیاد که امروزه افزایش زیادی یافته ، ناشی از ناآگاهی است ، ادامه داد: مبارزه اجتماعی با موادمخدر باید بصورت یک تکلیف برای عموم مردم مطرح شود و خانواده ها فرزندان خود را به حال خودشان رها نکنند زیرا در مدت زمانی کوتاه افرادی که درگیر اعتیاد نیستند، تحت تاثیر معتادان قرار خواهند گرفت و ممکن است عضوی از خانواده آنها در این مسیر قرار گیرد.

قمصری افزود: برای اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر باید راهبردهای پیشگیری اولیه از اعتیاد را همراه با آموزش خانواده ها سازمان دهی کرد،چنانچه پیشگیری تنها به عهده نیروهای متخصص در جامعه نهاده شود، اعضای خانواده به ویژه والدین کمتر در قبال رشد و تغییر اعضای خانواده مسوولیت خواهند پذیرفت و میزان اثربخشی مفید این برنامه ها کاهش خواهد یافت.

وی ادامه داد: وقتی افراد برای طرح و برنامه خود مسوولیت قبول می کنند و موفق می شوند، احساس خود کارآمدی آنها افزایش می یابد و باور اولیه آنان مبنی بر این که می توانند از گرایش به مواد مخدر اجتناب کنند، تقویت می شود.
قمصری در پایان خاطرنشان کرد: ضروری است که خانواده در تمام انواع پیشگیری از اعتیاد و مبارزه اجتماعی با این معضل حضور و نقشی مستمر داشته باشند.

منبع خبر: روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر94.10.23