دکتر یزدان نیاز
دکتر یزدان نیاز

دکتر یزدان نیاز

مصرف ماده مخدر «گل» شمار اسپرم‌ها را کاهش می‌دهد.

محققان هاروارد اعلام کردند؛

مصرف ماده مخدر «گل» شمار اسپرم‌ها را کاهش می‌دهد

یکی از سخت‌ترین کارها آگاهی‌بخشی به افرادی است که به سراغ این نوع مواد مخدر می‌روند، چرا که اطلاعات نادرست زیادی در این زمینه وجود دارد. اما برای افرادی که ماریجوانا یا گل مصرف می‌کنند و قصد بچه‌دار شدن دارند، اوضاع بیش از پیش مبهم می‌شود.

   

در میان تمامی مواد مخدر ماریجوانا (که در ایران بیشتر با نام گل یا وید شناخته می‌شود) بیشترین میزان مصرف را به خود اختصاص داده است. محققان در سراسر جهان در حال بررسی پیامدهای مصرف این ماده مخدرگل  بر روی سلامتی انسان هستند.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری و به نقل از ساینس‌الرت، یکی از سخت‌ترین کارها آگاهی‌بخشی به افرادی است که به سراغ این نوع مواد مخدر می‌روند، چرا که اطلاعات نادرست زیادی در این زمینه وجود دارد. اما برای افرادی که ماریجوانا یا گل مصرف می‌کنند و قصد بچه‌دار شدن دارند، اوضاع بیش از پیش مبهم می‌شود.

کشیدن گل اختلالات جنسی به بار می‌آورد

یک مطالعه در سال ۲۰۱۵ نشان داد که مردان دانمارکی که بیش از یکبار در هفته ماریجوانا استفاده می‌کنند، تعداد اسپرم‌های کمتری دارند. به علاوه یک مطالعه دیگر مربوط به سال گذشته دریافته است که ماده فعال ماریجوانا که به اختصار تی‌اچ‌سی (THC) نامیده می شود می تواند ساختار دی‌ان‌ای و نحوه رشد سلول اسپرم را دستخوش تغییراتی کند.

این سوال که آیا این تغییرات مربوط به اسپرم‌ها به نسل‌های بعدی نیز منتقل می‌شود یا خیر، هنوز در حاله‌ای از ابهام است. اما هم اکنون تعدادی از محققان هشدار می‌دهند که مردانی که در دوران باروری به سر می‌برند، می‌بایست این موضوع را در نطر داشته باشند که مصرف ماده مخدر «گل» چگونه می‌تواند بر بارور یا عقیم بودن فرزندان شان تاثیر داشته باشد.

با این اوصاف از آنجا که بخش عمده‌ای از این تحقیقات بر اساس مدل‌های جانوری و موارد مربوط به سوءاستعمال مواد مخدر بوده است، هنوز با قاطعیت نمی توان داده‌های به دست آمده را تایید کرد.

در همین زمینه یک مطالعه طولانی مدت که توسط محققان دانشگاه هاروارد به انجام رسیده است، سند محکم دیگری مبنی بر صحت


 مطالعات گذشته رو کرده است. در این مطالعه در حدفاصل سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۷ بیش از ۶۵۰ نفر مصرف کننده ماریجوانا توسط


 محققین هاروارد مورد مطالعه قرار گرفتند. نتیجه آن شد که غلطت اسپرم این افراد در مراحلی از زندگیشان با افول همراه بوده است