دکتر یزدان نیاز
دکتر یزدان نیاز

دکتر یزدان نیاز

رابطه مکتب اتم گرایی و فلسفه کوانتومی با فیتوپلانکتون ها و ارکیا و قارچ های رادیو تروفیک(قسمت اول )

در ابتدای پیدایش زمین کره ای گرم و اتشین بود . عناصری مثل آهن و طلا به شکل مذاب  در حال جریان بودند و بتدریج و در طول میلیون ها سال  با برخورد شهاب های یخی  پوسته زمین شروع به سرد شدن کرد و مواد مذاب هسته مرکزی زمین را تشکیل دادند.

با افزایش برخورد شهاب های یخی ابتدا بخار آب و سپس اقیانوس ها تشکیل شد .هنوز اتشفشان ها بر روی پوسته و درون اقیانوس ها فعال بودند و قشر ضخیمی از دود و بخار پیرامون زمین تشکیل شده بود که مانع از رسیدن نور خورشید به زمین می شد  آب اقیانو سها بسیار گرم و  همانند یک سوپ داغ بودند .

در این زمان اولین موجودات تک یاخته ای که فاقد هسته بودند تشکیل شدند.

این سلول های اولیه  دارای جداری بسیار سخت و کلفت بودند تا بتوانند حرارت بالای آب دریاها را تحمل کنند انها برای زندگی و ادامه حیات احتیاج به انرژی داشتند .

در ساختار  سلول های اولیه حیات با نام ارکیا (باکتری باستانیان ) زنجیره ای از آهن و گوگرد وجود داشت و این تک یاخته ای برای دریافت انرژی و حیات نیاز به گرما داشتند تا بتوانند در ساختار شیمیایی خوشه های زنجیره آهن و گوگرد  درون خود با استفاده از حرارات  الکترونها را تحریک و از خاصیت فلورسانس آهن و گوگرد استفاده و با اثر حرارات بر روی زنجیره آهن و گوگرد الکترون های لازم  را که به منزله غذا برای انها بود را  تامین  کنند .

 

 

در ان زمان هنوز اکسیژنی بر روی زمین نبود و گازهای مثل متان امونیاک دی اکسید کربن فضای از مواد سمی   ایجاد کرده بودند اما این مواد برای ارکیا سمی نبود زیرا انها احتیاج به اکسیژن نداشتند و این مواد سمی برای انها غیر سمی و حیات آور بود.

در طول میلیون ها سال اتشفشانها ی روی زمین غیر فعال شدند و سلول های اولیه حیات که درون اقیانوس ها و در نزدیک دهانه اتشفشانها بودند برای ادامه حیات مجبور شدند به منبع گرمایی یعنی دهانه اتشفشان ها نزدیک و نزدیک تر شوند.

تجمع بیش از حد ارکیا (باستانیان) در نزدیک دهانه های اتشفشان  باعث یک رقابت بین انها شد .

دیگر فضای کافی برای همه این تک سلولی های بدون هسته وجود نداشت .

هنوز قشر عظیمی از خاکستر و گازهای مضر اطراف زمین را فرا گرفته بود و نور خورشید به زمین نمی رسید .

در این زمان ارکیا که قادر به نزدیک شدن به دهانه آتشفشانها نبودند شروع به جذب بیشتری از ترکیب سولفید آهن از آب دریاها کردند تا با طولانی کردن  زنجیره  خوشه های آهن و گوگرد بتوانند از فاصله بیشتری از دهانه  اتشفشانها  نیروی لازم و الکترون بیشتری برای ادامه حیات کسب کنند در این زمان اتفاق دیگری افتاد.

نور یک طیف الکترو مغناطیسی است و قویترین انوار اشعه گاما می باشد که در زمان تشکیل جهان به مقدار زیاد وجود داشت امواج گاما  به راحتی می توانست از قشر عظیم دود و خاکستر اطراف زمین عبور کند و به زمین برسد .

گروهی از سلول های ابتدایی  که زنجیره آهن و گوگرد خود را بلند تر و بیشتر کرده بودند توانستند این امواج را بوسیله ساختار خوشه آهن و گوگرد از ورای این ابر عظیم اطراف زمین  دریافت کنند .

انها ذرات پر انرژی گاما را دریافت می کردند و از انرژی ان برای تبادلات الکترونی و ادامه حیات استفاده می کردند و مازاد انرژی را به شکل  نور ماورای بنفش از خود ساطع می کردند 

فیتوپلانکتون ها اولین دسته ای از تک یاخته ای ها بودند که با استفاده از امواج گاما به حیات خود ادامه دادند  انها گاز کربنیک محلول در اب را جذب و با استفاده از انرژی گاما مواد لازم را برای حفظ حیات خود می ساختند و اکسیژن را که برای انها سمی بود از بدن خود خارج می کردند و اضافه انرژی را هم به صورت نوری بنفش ساطع می کردند .

این اکسیژن درون دریاها ذخیره شد تا بعد ها که واقعه ظهور اکسیژن  Great Oxidation Event   روی داد و مقدار زیادی اکسیژن بطور ناگهانی  وارد جو زمین شد اما فیتو پلانکتون ها  از اکسیژن استفاده نکردند انها  با تغییراتی درون خود شروع به استفاده از نور خورشید برای دریافت  انرژی بجای اشعه گاما نمودند  با تجمع  فیتوپلانکتونها و  چسبیدن انها به همدیگر  در کنار های ساحل ها جلبلگ ها بوجو د آمد اما هنوز فیتو پلانکتون ها به طریق قدیم و با همان  ساختار شیمیایی عمل می کردند و با جذب گاز کربنیک و  ترکیب ان با آب به زندگی خود ادامه و اکسیژن حاصل از این فرایند را به درون  آب و جو  زمین رها می کردند . امروزه   حدود 50 تا 85 در صد اکسیژن  جو  زمین توسط فیتوپلانکتونها تولید می شود