دکتر یزدان نیاز
دکتر یزدان نیاز

دکتر یزدان نیاز

اثرات وضعیت اجتماعی و اقتصادی در ترک مواد مخدر

من مدت ها است مطب را تعطیل و فقط کار تحقیقاتی و مطالعاتی می کنم .

البته در ابتدا باید ذکر کنم 

 من تمامی کسانی را که  با وضعیت امروز جامعه می خواهند مواد مخدر را ترک کنند ستایش می کنم .اما چرا ؟

 

 

مسله ترک اعتیاد جنبه ها ی زیادی دارد و فقط این نیست پزشک به شما دارو بدهد و مشاوره روانپرشکی انجام شود هزاران مسله درامر ترک مواد مخدر در یک جامعه مطرح هستند و ترک مواد زمانی  موفق است که شرایط جامعه اماده باشد که متاسفانه شرایط ترک در جامعه امروز ایران یکی از موانع در ترک مواد مخدر است .

ترک مواد مخدر زمانی موفق است که وضعیت اجتماعی و مقدار استرس و وضعیت اقتصادی در یک جامعه مشخص و با شیب  حساب شده ای  افزایش یا کاهش بیابد

استرس 

تغییر قوانین اقتصادی و اجتماعی بطور ناگهانی  باعث می شود که افراد عادی دچار  استرس های ناخود اگاه و غیر قابل پیش بینی بشوند این امر روی سیستم عصبی و مغز اثر می گذارد و تمایل انها برای استفاده از داروهای اعصاب و ضد استرس افزایش می یابد.

 میزان استرس در یک جامعه سالم حد مشخصی دارد  اما در ایران شما هر روز با مسائل جدید و استرس های غیر قابل پیش بینی روبرو می شوید این امر روی افراد معتاد اثراتی به مراتب شدید تر دارند .

چرا ترک کنم >

در کشوری که  از یک طرف هر روز فشار های روحی و روانی و استرس در آن   افزایش می یابد و امید به اینده  و یک زندگی خوب و عادی  برای جوانان از هر طبقه و با هر میزان تحصیلات کاهش می یابد  و از طف دیگر مواد مخدر هر روز ارزان تر و قابل دسترس تر  هستند چرا ترک کنم ؟

وضعیت اقتصادی 

افزایش هزینه های تردد افزایش قیمت داروهای ترک اعتیاد باعث شده است که اولویت ها تغییر کند معتادانی که شاغل هستند حاضرند  به مصرف مواد ادامه دهند تا بتوانند ادامه کار داده و خرج زندگی خانوار را فراهم کنند .